trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beetje last van zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 08:43 

Ik heb hier ook enige ervaring mee..

Vroeger toen ik nog begon (11 jaar) wist ik geheel niks van zenuwen af, gewoon lekker spelen. Veel solistenconcours meedoen.
Na een tijdje ben ik dit wat minder gaan doen en kwam ik ook in een leeftijd waarin ik waarschijnlijk begon te bevatten dat je toch voor een groep mensen staat.

Toen ben ik weer mee gaan doen aan solistenconcours en ja, ik had opeens ook last van zenuwen. De ene keer wel de andere keer niet.
Toen heb ik de conclusie getrokken:

1. Laat de zenuwen over je heen komen, zenuwen zijn goed je wordt er toch op een of andere manier meer gefocus van.
2. Doe meer mee aan solistencours (en niet zeggen dat dat niet mogelijk is, vraag her en der eens na)
3. Goed voorbereiden: dit wil zeggen je houdt je rustig voordat je gaat spelen, ga niet als een gek tot een f3 inspelen ! dit heeft geen nut. Doe wat je normaal ook doet kwa inspelen.
4. (deze is pas later gekomen) gebruik geen pilletjes of andere dergelijke dingen: een goede vriend van mij heeft dit ook een tijdje gedaan, eerst ging het wel. Totdat hij het elke keer moest gebruiken en opeens ook niet meer hielp. Gevolg: nu kan hij helemaal niet meer mee doen aan deze soort dingen omdat hij zijn zenuwen totaal niet meer onder bedwang kan houden. Laat dit een les zijn voor mensen die denken dat een pilletje helpt, je gaat het uiteindelijk steeds meer en meer gebruiken totdat dit ook geen zin meer heeft en hier dus de zenuwen ook door breken.

Momenteel sta ik ook nog wel eens op het podium (solistenconcours doe ik niet meer aan mee), maar ik kan wel zeggen dat ik ook nog wel wat spanning voel. Dit is goed, ik laat het gewoon over me heen komen en probeer gewoon mijn beste beentje voor te zetten.

De mensen die komen luisteren, komen heus niet luisteren naar je fouten. Nee die komen voor de muziek en het vermaak, jij moet zorgen dat je lol in je spel hebt. Dat breng je alleen maar over op mensen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 09:16 

baszz schreef:
Nou we zullen zien hoe het met de zenuwen zal gaan , ik heb aanstaande zondag weer een concert met onze fanfare en de shell harmonie dus we zullen zien :lol: :lol:

Hey Baszz,

waar zit je ergens in die fanfare?
Mij zal je wel horen in de SHA. :P
(ergens in het midden van de sectie)
wie weet tot zondag?
Gr. Rik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 14:12 

Rik Baars schreef:
baszz schreef:
Nou we zullen zien hoe het met de zenuwen zal gaan , ik heb aanstaande zondag weer een concert met onze fanfare en de shell harmonie dus we zullen zien :lol: :lol:

Hey Baszz,

waar zit je ergens in die fanfare?
Mij zal je wel horen in de SHA. :P
(ergens in het midden van de sectie)
wie weet tot zondag?
Gr. Rik.

Speelt Leo van Raam ook nog bij de Shell?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 14:32 

Yep.
M'n buurman. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 14:45 

Doe hem maar de groeten van me!
Alex de Haan, hij kent me wel!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 14:46 

goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 18:30 

Ha die Rik , ik zit in het groot Orkest op 3e Bugel maar omdat er een aantal bugelisten die 3e speelden over gegaan zijn naar 2e en er een trombone gaan spelen is zit ik zo goed als in me eentje met nog iemand , maar ik speel ongeveer alles en m,n buurman nog niet 8O
Maar Ik zit samen in de rij met de 2e bugel sectie vanwege het tekort aan alles meespelende bugelisten op 3 .
Je kan me herkennen aan me korte kruin en ben de oudste op de rij :lol: :lol: :lol:
Dan zie ik je zondag :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 18:32 

Owja , we hebben wel genoeg bugelisten op 3 nog 3 xtra maar die zijn net overgekomen uit het jeugdorkest en die kunnen nog bijna helemaal niets meespelen , niet erg hoor ze zijn nog zeer jong en kunnen nog heel veel leren net zoals ik doe elke dag :wink: :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur