Tobias Dammers schreef:
de natuurlijke neiging op een manier samen te werken, die goed werkt voor spreken, ademen en slikken, maar ongewenst voor het trompetspelen.
Zou best eens kunnen, de mensch isch nu eenmael niet op den aerde om trompet te speelen ende speelende.
Citaat:
Je keel heeft bijvoorbeeld de neiging om af te sluiten wanneer je de lippen sluit en de tong omhoog beweegt, want dat is een beweging die je normaal gesproken voor het slikken gebruikt, en de stembanden sluiten de keel af om je longen te beschermen.
Dat klinkt heel wetenschappelijk, maar ik vind bij mezelf geen enkel bewijs dat dat zo is. Al knijp ik mijn lippen nog zo op elkaar, of mijn tong nog zo omhoog, mijn keel sluit echt niet af.
Wat vaak als het afsluiten van de keel wordt gevoeld is veeleer het te ver naar achteren trekken van de tong om compressie te maken, omdat dit op de goeie plek (lippen en goeie ademsteun) niet lukt. Automatisch compenseert de tong dit door omhoog en naar achteren te gaan en dit geeft een gevoel alsof je je keel afsluit, maar dat is niet zo.
Citaat:
Meer ademsteun betekent niet automatisch dat je harder of hoger speelt. Een stevige ademsteun geeft vooral controle.
Dat vind ik dan wel weer een goeie opmerking.
Bert