trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "op lucht spelen"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: "op lucht spelen"
BerichtGeplaatst: 01 apr 2005 10:32 

iedereen die ik spreek heeft het steeds over 'op lucht spelen', en inderdaad als je een e speelt met ventiel 1-2 en je geeft wat meer lucht dan klikt ie door naar de a of zelfs de cis, maar als je hetzelfde probeert met alleen je mondstuk dan werkt dat voor geen meter; dan kan je alleen veranderen van toon door iets te doen met je lippen. Is het de bedoeling om de coordinatie tussen deze twee dingen (dus én lucht én lipopening) te prefectioneren om goed te kunnen trompetspelen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2005 10:38 

Kort antwoord: Ja.
Lang antwoord: Er komt nog veel meer bij kijken: ademsteun, keel, tongrug, aanzet (tongpunt), kaakstand, lippen, mondstuktype, trompettype, vingertechniek, ruimte / situatie.
Al deze dingen moeten op elkaar afgestemd zijn, en vooral adem, keel, tong en lippen hebben de natuurlijke neiging op een manier samen te werken, die goed werkt voor spreken, ademen en slikken, maar ongewenst voor het trompetspelen. Je keel heeft bijvoorbeeld de neiging om af te sluiten wanneer je de lippen sluit en de tong omhoog beweegt, want dat is een beweging die je normaal gesproken voor het slikken gebruikt, en de stembanden sluiten de keel af om je longen te beschermen.
Meer ademsteun betekent niet automatisch dat je harder of hoger speelt. Een stevige ademsteun geeft vooral controle.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2005 12:09 

maar hoe kom je dan de hoogte in met ademsteun?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2005 14:22 

Dat horen we as. zondag op de trompet workshop van erik veldkamp in kortenhoef. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2005 14:47 

tsja.. dan kan k nie :(
maar er komt vast wel een volgende keer 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2005 16:29 

Tobias Dammers schreef:
de natuurlijke neiging op een manier samen te werken, die goed werkt voor spreken, ademen en slikken, maar ongewenst voor het trompetspelen.

Zou best eens kunnen, de mensch isch nu eenmael niet op den aerde om trompet te speelen ende speelende.

Citaat:
Je keel heeft bijvoorbeeld de neiging om af te sluiten wanneer je de lippen sluit en de tong omhoog beweegt, want dat is een beweging die je normaal gesproken voor het slikken gebruikt, en de stembanden sluiten de keel af om je longen te beschermen.

Dat klinkt heel wetenschappelijk, maar ik vind bij mezelf geen enkel bewijs dat dat zo is. Al knijp ik mijn lippen nog zo op elkaar, of mijn tong nog zo omhoog, mijn keel sluit echt niet af.
Wat vaak als het afsluiten van de keel wordt gevoeld is veeleer het te ver naar achteren trekken van de tong om compressie te maken, omdat dit op de goeie plek (lippen en goeie ademsteun) niet lukt. Automatisch compenseert de tong dit door omhoog en naar achteren te gaan en dit geeft een gevoel alsof je je keel afsluit, maar dat is niet zo.

Citaat:
Meer ademsteun betekent niet automatisch dat je harder of hoger speelt. Een stevige ademsteun geeft vooral controle.

Dat vind ik dan wel weer een goeie opmerking.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2005 17:07 

Ademsteun IS de controle over je uitademingsspieren. Hoe meer controle over je uitademingspieren, hoe meer controle over de luchtstroom. Dat wil dus niet zeggen dat je dan harder speelt, maar dat je meer controle over je luchtstroom hebt.

Het is zaak je ademsteun en embouchure op elkaar af te stemmen. Ze zijn allebeide even belangrijk om te ontwikkelen. Het liefst tegelijkertijd evenveel aandacht, alhoewel een goede ademsteun/ademhaling veel makkelijker is om te leren.

Als je een toon wilt verhogen moet je de weerstand verhogen. Dat kan oa. dmv meer luchtcompressie, lipcompressie en vele andere oorzaken.

Hoe alles precies samenwerkt staat in mijn boek beschreven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2005 19:09 

Citaat:
Dat klinkt heel wetenschappelijk, maar ik vind bij mezelf geen enkel bewijs dat dat zo is. Al knijp ik mijn lippen nog zo op elkaar, of mijn tong nog zo omhoog, mijn keel sluit echt niet af.

Ik was vergeten erbij te zeggen dat dit vooral gebeurt als je er lucht bij uitblaast. Doe eens voor de gein het volgende experiment:
- Leg een hand op je adamsappel, zodat je de spanningen van je strottehoofd kan voelen.
- Sluit je lippen.
- Leg je tongpunt tegen je tanden aan, alsof je een 't' wil zeggen.
- Druk je tongrug tegen je gehemelte aan.
- Sluit je neus af.
- Geef een krachtige ademstoot vanuit je buikspieren.
Je zal onmiddelijk extra spanning in je keel voelen. Dit is een reflexactie, die omzeild kan worden door timing van tong, lip en adem goed op elkaar af te stemmen. Zodra echter deze keelsluiting optreedt, zal deze de luchtstroom en de sound belemmeren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur