trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet workshop, animo?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 358 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 45  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 08:32 

Citaat:
Hoi, misschien is dit niet de juiste plek voor commentaar; ik ben niet zo thuis in forums.
Maar ik wilde toch even kwijt dat ik een leuke en zeer leerzame middag heb gehad (ondanks dat ik 15min heb gemist terwijl ik voor de deur stond...) In de meeste reacties staat alles al, maar zou het een idee zijn om met zo'n workshop een paar voorbeelden te geven aan de hand van een aantal "lijdende voorwerpen" ; dus er is een vrijwilliger en die wordt door erik kritisch bekeken als hij probeert te doen wat, in dit geval, erik zegt. En daar dan, natuurlijk opbouwend, wordt gewezen op mogelijke verbeteringen..... Beetje vaag verhaal maar volgens mij kan iedereen van zulke voorbeelden leren.

Peter Masseurs heeft eens een masterclass gedaan op die manier. Er waren zo'n 60 mensen en hij had 2 uur. Hij vroeg gewoon een paar van de jongsten om naar voren te komen en toonladders enzo te spelen. Aan de hand daarvan maakte hij opmerkingen over adem en speelhouding en zo. Vervolgens liet hij conservatoriumstudenten stukken spelen en gaf commentaar over de stijl en ook adem enzo.
Dat werkte prima, alleen jammer dat het zo kort was.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 11:02 

Een TCE (tongue contolled embouchure) workshop lijkt me ook wel leuk. Misschien kan Peter Masseurs dat TCE verhaal eens uit de doeken doen.

Ik las dat ie met deze embouchure methode speelt. (Weet niet 100% zeker of dit klopt.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 11:47 

Het principe van TCE is makkelijk uit te leggen, maar om het zelf onder de knie te krijgen is een 2e.

Leg het puntje van je tong op je ondertanden tegen je onderlip. Laat hem daar altijd staan en zet aan met het gedeelte van de tong achter het puntje (en cm of zo) tegen je gehemelte. Hoe hoger je speelt, hoe boller de tong staat, net zoals fluiten. Dus laag is op een "ah" klank (lage tong) en hoog is op een "ie" klank (hogere tong).

Peter zei me dat ie tong altijd tussen de ondertanden en onderlip hield (als ie trompet speelt natuurlijk... :lol: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 12:13 

Ik denk dat je je tong ipv boller beter hol kunt houden, wel hoger in je mond als je hoger speelt, dit om je mondholte te verkleinen. Zijkant van je tong tegen je bovenste kiezen en een 'ie' klank maken, dan merk je (als het goed is) dat je tong hol blijft.
Tong hol als een glijbaan om je luchtstroom te centreren, het moet tenslotte allemaal dat gaatje in het midden tussen je lippen door.
Misschien bedoelde je dat ook?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 12:25 

ja... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 12:26 

Klinkt inderdaad vrij eenvoudig. Als het inderdaad lastig is om in de praktijk te brengen zou een "'doe-workshop'" op kleinere schaal wellicht meer op zn plaats zijn.

Ik las ergens dat de aanzet op de lip gebeurde (spitt buzz). (cm achter puntje) Iets verder naar achteren op de tong raak je dan je gehemelte waarschijnlijk. Je schijnt ook minder lucht nodig te hebben.

Drukt ie soms de onderlip omhoog met zn tong ??

De Claude Gordon methode heeft hier ook wel veel van weg.

Zijn er trouwens nog meer trompettisten in nederland die hiermee succesvol zijn / goed uit de voeten kunnen ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 13:03 

Claude Gordon gaat uit van de tong ACHTER de ondertanden, TCE gaat uit van het tong puntje VOOR de ondertanden.

Ik denk dat je om dit goed te leren toch ook wel een jaar voor uit kunt trekken om er succesvol mee te zijn. Of daar dan een workshop bij helpt ? Ik denk dat je dan beter priveles kunt hebben om het goed te leren.

Daarnaast is nog de vraag, of je er beter van gaat spelen. Bij Peter Masseurs klonk het zeker goed, maar ik ken verder in mijn omgeving niemand die zo speelt. Dat wil verder niets zeggen, maar de meeste trompettisten spelen toch met een soort Farkas achtig embouchure. Dat is nu eenmaal het makkelijkst om te leren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 13:15 

Ik gebruik TCE eigenlijk alleen bij bindingen in de hoogte om meer druk te generen. In de laagte gaat het ten koste van mn aanzet (in de hoogte ook maar met binden is dat niet zo'n probleem :P)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 358 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 45  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur