beste heer rensink....
graag had ik geweten waarop je je basseerd bij het aanmeten van een monstuk?
ik heb horen zeggen dat je rekening houd met lipvolume en dergelijke....
hoe verklaar je dan bijv dat clifford brown op een VB 17C1 speelt (wat behoorlijk klein is) terwijl hij toch een stevig paar lippen heeft....
benny wiame dan speelt op een 1.2C en heeft toch heel wat dunnere lippen??
als je rekening houd met lipvolume zou je toch eerder denken dat het andersom zou moeten....
tevens wil ik van de gelegenheid gebruik maken om te reageren op uw publicatie in het maandblad van vlamo getiteld: Een mondstuk uit de automaat
Citaat:
high-tech mondstukfirma's lopen vaak hoog op met hun dure en hypermoderne apparatuur. Toch hebben computers en de hieraan gekoppelde machines absoluut hun beperkingen. Ze hebben namelijk geen directe relatie met het functioneren van het mondstuk
mondstukken hebben een hele geschiendenis op zichzelf van het ontstaan ervan tot nu...
de eerste mondstukken werden ontworpen lang voor computers bestonden.
maar tussen nu en zeg maar 50/60 jaat geleden is helemaal nog niet veel verandert in het ontwerp en de vorm van die mondstukken.... het enige verschil met nu is dat ze gemaakt worden door computergestuurde machines.
hiermee voldoen ze aan 1 van uw '4 C's'.... nl constante kwaliteit!!
geen enkele reden dus om de automatisatie in de productie van mondstukken in twijfel te gaan trekken.
Citaat:
een computermodel kan echter niet model staan voor iedere muzikant
net daarom dat ze 1001 verschillende maten en gewichten van mondstukken produceren, niet?
Citaat:
het resultaat van een mondstuk kan heel anders uitdraaien dan dat je op grond van beschrijving zou verwachten
hier ga ik dus totaal niet mee akkoord.
zo heeft iedere afmeting, cupdiepte, rim, throat, backbore zijn invloed op wat er uit het instrument komt..... dus kun je een bepaalde klank en comfort nastreven door bepaaalde afmetingen te geven aan elk van deze onderdelen.... of het dan goed aanvoeld voor de muzikant in kwestie is iets anders.... maar de eigenschappen van klank e.d. zullen zeker zijn zoals door de muzikant gevraagd...
in het artikel verwijst u ook naar het belang vn het gevoel van de muzikant.
dan veronderstel ik dat u zelf een heel degelijk trompettist, hoornist, tubaspeler, bastubaspeler, trombonist bent... eveneens als saxofonist op sopraan, alt, tenor en baritonsax... hoe anders zou u weten welke veranderingen welk gevoel geven voor elk van deze instrumenten en hun mondstukken?
ik heb zo sterk de indruk na het lezen van de topics over uw werk, na het lezen van uw site, het artikel in vlamo en uw post hier in dit topic dat uw specialiteit eerder ligt in het verkopen van een produkt. namelijk het 'aangemeten mondstuk' dan bij het aanmeten zelf...
want zoals hier op honderden topics al werd gezegd, door profs en amateurs: een mondstuk is iets persoonlijks en dat moet je proberen.... en niemand kan je zeggen wat voor je gaat werken... alleen ervaring van een degelijk instrumentist kan je in de juiste richting wijzen, maar de rest moet je zelf doen.
in je artikel zeg je 'een mondstuk uit de automaat, dat werkt niet!'
de enige automaat die ik ken.... dan ben jijzelf