trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen blijven hangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 10:12 

bartjefrit schreef:
Oké, we hebben het over de ventielen van de Van Laar. Ik merk, als ik ze pas gesmeerd heb dat ze super lopen, maar de dag erna moet ik alweer opnieuw smeren, dan gaan ze zo traag als een (...) . Ik gebruik La Tromba; kan het daar aan liggen? Iemand zei dat die misschien te dik is?
Welke olie raden jullie aan voor de Van Laar's?

Hmm, wat jij zegt heb ik ook gehad, maar dan met mn oude bach. Had ook la tromba olie. Na het olieen liep het fantastisch, maar na een week ongeveer, steeds zwaarder. Maar het gekke was, dat het leek alsof de olie even warm moest worden, want na 5 minuten liep het weer super. Bij ventielolie ligt het helemaal aan het soort speeksel wat je hebt in combinatie met je olie. Bij mij werkt La Tromba dus niet super. Hetman werkt bij mij wel echt super. Bij mijn Hub B5, om daar nog even op terug te komen, lopen de ventielen echt fantastisch. Ze piepen alleen af en toe. Ik kijk het nog even aan, moeten nog wat verder inslijten. Als het blijft, bel ik Hub even op. Maar ik ben dus erg tevreden over Hetman 1 én mijn ventielen :wink: .

Laatst bijgewerkt door Guus op 14 apr 2005 10:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 10:16 

Hub raadt zelf Hetman olie lubricant 1 aan.

Als de ventielen piepen komt dat doordat je het gat aan de onderkant dicht drukt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 10:29 

Hoe bedoel je dat precies? Ik laat de gaten van mn ventieldoppen wel open. Of bedoel je dat de lucht die door het ventiel naar beneden gedrukt wordt en door het gaatje van de ventieldop wordt gedrukt een fluitend geluid geeft? (sorry voor de kromme zin :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 10:40 

Robert66 schreef:
Hans,

Als ervaringsdeskundige, kun jij meegaan met Erik's advies?
(licht opschuren met Jif)

Of eerst andere olie proberen, en zo ja, welke?

Ja en ja.
Hetman is goed, meestal gebruik ik T2 maar ik heb gemerkt dat dat te dik is als je ventielproblemen hebt. All Cass is ook vrij schraal, dat is misschien ook een optie.

De reden dat het meestal het tweede ventiel is dat problemen geeft, komt denk ik omdat daaraan de beker en leadpijp zijn vastgesoldeerd. De 1e en 3e ventiel zijn vrij (muv de Schilke B en C serie's, maar die hebben eigen ventielen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 12:05 

Guus schreef:
Hoe bedoel je dat precies? Ik laat de gaten van mn ventieldoppen wel open. Of bedoel je dat de lucht die door het ventiel naar beneden gedrukt wordt en door het gaatje van de ventieldop wordt gedrukt een fluitend geluid geeft? (sorry voor de kromme zin :wink: )

Je krijgt een piepend geluid als je het gat aan de onderkant van het ventiel dichtdrukt. Dus als je je ventielhuis in de palm van je hand legt of zoiets. Ik weet niet of je dat bedoelde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 12:08 

Aha, nee dat bedoelde ik niet :wink:
Ik weet niet precies waar het gepiep vandaan komt. Ik kijk het nog even aan. Het komt voor zover ik kan nagaan niet uit de ventieldoppen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 13:17 

Het komt waarschijnlijk doordat de kunststof spings (=geleider) tegen de sleuven in het ventiel aanschuren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 13:27 

Hans schreef:
Het komt waarschijnlijk doordat de kunststof spings (=geleider) tegen de sleuven in het ventiel aanschuren.

Ja, precies. Dat idee had ik dus ook al. Hoe los ik dat op? Niet erg, maar wel irritant.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur