trompet.nl > forum > Toon onderwerp - goede oefeningen om hoger te kunnen komen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 18:58 

Citaat:
ik ben van mening dat als je je embouchure wat moet aanpassen voor pedaalnoten, dit geen invloed heeft op het uiteindelijke resultaat van de oefening, zolang je lucht goed zit, je niet gaat knijpen, enz...

heb ik het hier ergens over je mondstuk afzetten halfweg de oefening en verplaatsen om verder tee gaan???????????
dacht het niet.........
jij maakt er zelf 'loslaten' van....
zoals je zelf zegt moeten deze oefeningen in 1 vloeinde beweging gespeeld worden anders hebben ze inderdaad geen zin.... volledig akkoord!!

ik had het over het aanpassen van je embouchure(niet mondstuk) om lager te komen.
8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 20:12 

wat ik bedoel te zeggen is dat 'het veranderen' van embouchure voor het spelen van lage tonen vaak neer komt op het loslaten ervan. En wanneer je het loslaat neemt de druk toe en zul je opnieuw op moeten zetten om geblazen verder te kunnen. Want de oefeningen dienen geblazen te worden en niet geduwt.

Het trainen van je embouchure dmv bijv. de oefeningen van Stamp leidt ertoe dat de beweging van je embouchure steeds kleiner wordt. Je hebt je spieren dan getraind om alleen het gaatje te spannen en ontspannen, zonder dat het je embouchure (de dragende spieren) beinvloedt, deze blijven dan altijd voldoende gespannen. I
k heb daar een prachtig voorbeeld van gezien: Maurice André op video ergens in de jaren 60, waar hij een Haydn cadenza speelt. Zn embouchure staat volledig stil, terwijl hij toch over vrij groot bereik speelt, tot des3 geloof ik. De enige beweging die je ziet: zn ademhaling...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2005 19:11 

Ik heb ook een beetje een probleem met de hoogte. Veel positieve dingen hoor ik hier over Stamp. Zou iemand mij een paar fragmenten kunnen toesturen? Ik wil best wel geld uitgeven aan een goed boek, maar ik heb bijvoorbeeld ook Fitness for Brass besteld, maar ik kan niet zeggen dat ik een fan ben van dat boek. Om een lang verhaal kort te maken; ik vind het altijd fijn om eerst wat van een boek gezien te hebben voordat ik het bestel. De grootste muziekwinkel is 'Donner' in Rotterdam voor mij en daar kom ik niet erg vaak en voorlopig heb ik het ook nog even druk op school.

Mijn probleem in de hoogte is ook het 'dichtknijpen'. Soms gaat het goed, maar ik wil gewoon een C3 erop hebben. Want die heb ik gewoon nodig. Het is heel vervelend wanneer je een stuk goed kan spelen en alleen die twee 'hoge noten' zitten er niet op. Dat verpest het gewoon een beetje.

Misschien een dom iets, maar eigenlijk vraag ik me af hoe het kan, of waarom men beweert, dat wanneer je goed laag kunt spelen je dat ook hoog kan. Wat verstaan ze dan in dit geval onder laag? En hoe zit dat dan precies, heeft het alleen te maken met de ontwikkeling van het embouchure of hoe zit het eigenlijk precies?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2005 21:00 

Wat de lage tonen betreft, de theorie hier over in het kort.
Hoe lager de toon hoe groter de amplitude van de liptrilling, je zult daar dus sterkere lipspieren van krijgen bij veelvuldige oefeningen.
Vooral de pedaalnoten oefeningen in Fitness for Brass zijn hier heel goed voor.
Dit is de theorie, natuurlijk zijn er vele trompettisten die deze oefeningen nooit doen maar wel het hoge register goed beheersen.

De lage noten oefeningen is slechts een onderdeel van de oefeningen die je kunt doen om hoger op te komen.
Zelf speel ik veel toonladders, bij thuisstudie speel ik tussen elk nummer of oefening dat ik op de lessenaar leg een aantal toonladders.
Begin meestal op G en ga steeds een toon hoger, kom je vanzelf bij de C3 als dit lukt ga je door. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2005 22:15 

Als je hoger wilt leren spelen moet je ook hoger studeren, niet lager. Dus niet geknepen hoog maar probeer je bereik te vergroten door op een muzikale manier hoger te studeren. Zet veel lucht onder de noten, meestal is dat het probleem of 1 van de problemen.

Ik heb een stukje van de West Side Story op mijn site staan (Maria) bij de oefeningen. Probeer die eens te studeren door op een zo muzikaal mogelijke manier steeds een toon hoger de melodie te spelen.

Pedaalnoten is in mijn opvatting niet de weg om je bereik te vergroten. Maar daar heb ik het geloof ik al eens over gehad.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2005 22:22 

pedaaloefeningen hebben mij in ieder geval geholpen... maar dat kwam doordat er een en ander verkeerd liep met mijn embouchure bij het spelen....

maar je moet natuurlijk ook hoog studeren......
ik las hier en daar van trompettisten die idd zo studeerder zoals de oefening die op erik zijn site staat... en melodie beetje bij beetje verhogen....

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2005 13:18 

Girlpower schreef:
Ik heb ook een beetje een probleem met de hoogte. Veel positieve dingen hoor ik hier over Stamp. Zou iemand mij een paar fragmenten kunnen toesturen? Ik wil best wel geld uitgeven aan een goed boek, maar ik heb bijvoorbeeld ook Fitness for Brass besteld, maar ik kan niet zeggen dat ik een fan ben van dat boek. Om een lang verhaal kort te maken; ik vind het altijd fijn om eerst wat van een boek gezien te hebben voordat ik het bestel.

Het boek over Stamp is erg vaag en geeft denk ik geen goed beeld over wat zijn insteek is. Alleen aan dat boek heb je niet zo veel, aan enkele fragmenten nog minder. Als je iets meer over stamp wil weten, zou ik je eerder verwijzen naar het forum op www.trumpetherald.com/forum.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2005 14:04 

Citaat:
Hoe lager de toon hoe groter de amplitude van de liptrilling, je zult daar dus sterkere lipspieren van krijgen bij veelvuldige oefeningen.

Eh, nee. Als ik dat zo stellig mag zeggen. Een lagere toon heeft een lagere frequentie, trilt dus sneller (te meten in Hz, ofwel 1/s). Een hogere amplitude (gemeten in dB) betekent dat de toon harder klinkt. Daar heb je in eerste instantie eerder veel lucht en een open keel voor nodig dan sterke lippen.
Het verband tussen lipspanning en frequentie is wat ingewikkelder dan dit. Een hogere lipspanning zorgt op zich wel voor een hogere frequentie, maar een verhoging van de luchtdruk kan (maar zal niet altijd) de frequentie verhogen. Het oppervlak van het trillende gedeelte van de lip speelt ook nog eens mee. Het is dus wel ietsje ingewikkelder.
Een sterke lip kan atuurlijk geen kwaad, maar op lange termijn moet je toch vooral een zo efficient mogelijke embouchure gaan ontwikkelen, zodat je met die kracht ook iets kan. Cruciaal hierbij zijn de mondhoeken, want daarme houd je de lip op zijn plek. Als je daar geen controle op hebt, heb je ook weinig aan een sterke ringspier (m. orbicularis oris).
Er zijn natuurlijk honderden manieren om je lipspieren te trainen, pedaaltonen, liptrainers van alle soorten en kleuren, lipoefeningen met en zonder instrument, enz., maar het lijkt mij logisch dat de beste manier om hoog te leren spelen toch bestaat in hoog spelen. Voorwaarde is wel dat je niet forceert en je lip niet genadeloos overbelast. Het beste kan je beginnen op een noot die voor jou nog net comfortabel is, en dan een lipbinding omhoog spelen. Let erop dat je de toonverandering met zo weinig mogelijk fysieke veranderingen realiseert. Laat vervolgens de toon terugzakken naar de begintoonhoogte, en controleer of het nog "normaal" voelt. Ga dan per 1/2 toon omhoog, maar stop zodra je merkt dat je druk moet zetten of je embouchure omzet om de hoge noot te halen.[/i]

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur