trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bovenlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 18:10 

Martijn_71 schreef:
Ik studeer ook regelmatig, maar ik kreeg echter plots last van mijn bovenlip!!!
waardoor ik terugviel in bereik en uithoudingsvermogen!!!! :(

Wat is dan het beste:

Paar dagen rust??
Alleen pedaal tonen??
Alleen buzzen??
Of spelen in het lage register??

Groetjes Martijn

Een dag rusten kan nooit kwaad, ook als je niets geforceerd hebt. Persoonlijk ben ik geen fan van buzzen, maar ook niet van alleen maar pedaaltonen oefenen. Ik weet teveel dingen niet van jou en je situatie om er echt wat zinnigs over te kunnen zeggen. Misschien kun je ons wat meer vertellen?

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 18:17 

Citaat:
Persoonlijk ben ik geen fan van buzzen

waarom niet???

Ik heb er erg veel voordeel van...van dat buzzen.....ik speel wel euphonium dan..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 18:28 

Omdat ik na een jaar buzzen niet meer fatsoenlijk kon spelen, alleen maar goed buzzen. Het kan werken, het kan ook niet werken. Ik kan dus wel waarderen dat mensen baat hebben bij buzzen, maar zou het zelf niet graag adviseren. Het heeft te direct invloed op je normale spelen en de waarborg dat die invloed positief zal zijn is er mijns inziens niet echt. Het is meer een gok. Hoe je buzzt hoeft niet persee iets te maken te hebben met hoe je speelt. Op zich is dat gegeven nog niet zo erg, maar het punt is dat je buzzt in je normale speelregister. Daar heeft het ook direct effect op, positief of negatief. Als je oefeningen doet buiten je normale speelregister, heeft dat een indirect effect. Dat is wat mij betreft wenselijker.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 18:56 

Ik gebruik buzzen (mondstukbuzzen) al een aantal jaar en heb er heel veel voordeel van. Het verbeterd mijn spel al sinds ik het als vast onderdeel in mijn studie routine gebruik. In eerste instantie om m'n embouchure meer kracht te geven. Tot ik erachter kwam dat mijn zwakke punt m'n ademtechniek was (work in progress). Let wel, het is erg belangrijk om ook dit zoveel mogelijk op het echte spelen te laten lijken. De focus hoort dus niet op de lippen te liggen, maar juist op een goede "balans" (hé daar is dat woord weer) tussen lippen en ademsteun. Ik heb dus totaal geen negatieve ervaringen met buzzen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 20:21 
Moderator

larrios schreef:
Omdat ik na een jaar buzzen niet meer fatsoenlijk kon spelen, alleen maar goed buzzen. Het kan werken, het kan ook niet werken. Ik kan dus wel waarderen dat mensen baat hebben bij buzzen, maar zou het zelf niet graag adviseren. Het heeft te direct invloed op je normale spelen en de waarborg dat die invloed positief zal zijn is er mijns inziens niet echt. Het is meer een gok. Hoe je buzzt hoeft niet persee iets te maken te hebben met hoe je speelt. Op zich is dat gegeven nog niet zo erg, maar het punt is dat je buzzt in je normale speelregister. Daar heeft het ook direct effect op, positief of negatief. Als je oefeningen doet buiten je normale speelregister, heeft dat een indirect effect. Dat is wat mij betreft wenselijker.

Ko

Jij bent wel een heel erg geval apart.
Ikzelf kan me daar geen enkele voorstelling bij maken, want het is zo dat een trompet een versterkende functie heeft bij wat je op je mondstuk doet, dus hoe kan het dan zo zijn dan je wel goed kan buzzen?? Heb je je die vraag wel eens gesteld??
Was het buzzen wat je deed dan wel op de goede manier? Deed je op je trompet dan toch niks wezenlijks anders??

Ik blijf het maar een raar verhaal vinden, dus ik zou graag, uit pure interesse wat meer over jouw buzz problemen weten.

Ik zou buzzen wel degelijk aanraden, zelf heb ik er ook veel baat bij, en ook mijn leerlingen gebruiken het goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 20:41 

het is wel zo dat je met buzzen en mogelijke toon uit je mondstuk kunt halen .. en als je een trompet daar achter zet in een keer niet meer.. (zonder ventielen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 20:44 

Citaat:
het is wel zo dat je met buzzen en mogelijke toon uit je mondstuk kunt halen .. en als je een trompet daar achter zet in een keer niet meer.. (zonder ventielen)

Huh???

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 20:52 
Moderator

cees schreef:

daarom is het ook een absolute aanrader om het met een keyboard of piano te doen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur