trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Werking van Heavy valve caps
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 07:41 

Ik kan wel met Camel meegaan. Baszz kocht voor zichzelf een trompet die hij super vond, maar nu wil hij hem toch verbeteren, lijkt het!

Maar ik heb bijvoorbeeld Erik Veldkamp ook al vaak horen roepen dat ie een supertrompet had en daarna ging ie toch weer dingen veranderen (of hij kocht zelfs weer een ander model) En daar is in mijn ogen niets mis mee! Je komt er toch achter dat het misschien toch steeds beter kan!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 07:54 

Het heeft niet altijd te maken met dat je iets wilt verbeteren maar alleen maar veranderen omdat je daar gewoon nieuwsgierig naar bent of wilt uitproberen. Mijn smaak qua klank verandert ook nog wel eens tijdelijk. Soms heb ik zin om met een vet breed geluid te spelen en soms vindt ik het leuk om met een geprojecteerd geluid te spelen. Dat heeft dus niets met beter of slechter te maken. Ik heb ook een tijdje met een 3e dop op mijn Bach Mt.Vernon gespeeld omdat ik dat op dat moment mooier vond. Na een maand heb ik hem er weer afgehaald.

Ik ben nu een Bach 197 aan het testen waar ik zwaar van onder de indruk ben, dat wil niet zeggen dat mijn andere toeters dan ineens minder goed worden. Die blijven gewoon super.

Maar in Basz zijn geval gaat het alleen maar om een paar dopjes van een paar tientjes...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 18:04 

Ik heb ergens gehoord dat sommige mensen hun toeter wilden laten verzilveren omdat ze dat mooier vonden :roll:
Ik experimenteer opdeze manier ik koop geen andere trompet omdat ik daar het geld niet weer voor overheb dus koop ik voor een paar tientjes een paar doppen die ik als het uiteindelijk niet bevalt er zo weer af kan halen .
Ik heb nu de mogelijkheid voor mezelf gecreerd dat als ik een jazzy sound wil hebben dat fel is of een donker rijk geluid voor wat meer klassiek ik alleen maar de doppen erop of eraf hoef te halen om dat geluid te verkrijgen ik zie het probleem niet wat jullie aanmanen , ik heb nog steeds de super toeter die ik anderhalf jaar geleden bij Hans kocht.

Maar wat jullie vinden...so be it...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 18:34 

Het was niet als een soort aanval bedoeld, hoor!
Ik zei alleen dat ik me Camel z'n reactie wel kan voorstellen!

Ik wilde m'n trompet inderdaad verzilveren (nu niet meer) maar ik heb dan ook nooit gezegd dat ik een supertoeter heb! En je hebt gelijk, als ik hem zou laten verzilveren zou dat meteen heel definitief zijn, ik kan dan niet zo makkelijk meer terug!
Ik wil zelf ook met zwaardere doppen gaan experimenteren, dus ook wat dat betreft kan ik je geen ongelijk geven! :lol:

Bovendien moet iedereen zelf weten wat ie met z'n trompet doet!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 18:47 

Het was ook zeker geen aanvan maar meer om aan te geven dat iedere trompettist wel bezig is met iets om z,n trompet te verbeteren waaronder ook zichzelf verbeteren :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 19:55 
Moderator

aan erik en baszz: Als je smaak verandert, ben je dus tijdelijk niet meer zo heel tevreden met de ander, anders zou je niet de behoefte voelen om van klank te veranderen. ( ten minste zo redeneer ik voor mezelf, en ik ben maar een primitieve klassieke musicus ). Dus pas je je instrument aan, waardoor hij schijnbaar beter reageert op jouw verlangens.
Ben ik dan de enige, die gezegend is met een bes trompet die vreselijk allround is, en die alles doet wat ik ermee wil? Ik wil jullie niet aanvallen, ik ben puur geinteresseerd naar de gedachtengang erachter.

Oja en waar halen jullie toch het idee vandaan dat klassieke klank donker moet zijn ( niet alleen jullie hoor, er zijn er meer op dit forum ). Ooit wel eens een Schetterende passage uit Mahler of Stravinsky gehoord?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 20:54 

Citaat:
Oja en waar halen jullie toch het idee vandaan dat klassieke klank donker moet zijn ( niet alleen jullie hoor, er zijn er meer op dit forum ). Ooit wel eens een Schetterende passage uit Mahler of Stravinsky gehoord?

Ja, dat klinkt donkerder/ronder dan een big band tutti. Ik heb nog nooit een klassieke trompettist gesproken die graag een sizzle in zijn geluid hoort.

Citaat:
Ben ik dan de enige, die gezegend is met een bes trompet die vreselijk allround is, en die alles doet wat ik ermee wil? Ik wil jullie niet aanvallen, ik ben puur geinteresseerd naar de gedachtengang erachter.

Nee, daar heb ik er 4 van. Ik denk wel dat ik meer van mijn trompet vraag qua uitersten dan een klassieke trompettist. Dus qua volume en klank verschillen. Ik speel namelijk ook klassiek, ik ken weinig klassieke trompettisten die ook jazz spelen. Zeker niet in een big band.

Nog een algemene opmerking : jullie doen wel erg moeilijk over een experimentje met wat ventieldoppen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 21:02 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Citaat:

Ja, dat klinkt donkerder/ronder dan een big band tutti. Ik heb nog nooit een klassieke trompettist gesproken die graag een sizzle in zijn geluid hoort.

Citaat:

Nee, daar heb ik er 4 van. Ik denk wel dat ik meer van mijn trompet vraag qua uitersten dan een klassieke trompettist. Dus qua volume en klank verschillen.

Nog een algemene opmerking, jullie doen wel erg moeilijk over een experimentje met wat ventieldoppen.

Je eerste opmerking: wij hebben een verschillende opvatting van donker/warm. Voor mij is een donkere stravinsky niet mooi, maar dat moet helder en open klinken. En dat is wat mij betreft toch echt niet meteen met een big band shizzle, daar zitten mijns inziens toch echt wel een aantal gradaties tussen.

2e opmerking: ook hier verschillen we van mening wat uitersten betreft: het is niet zo dat een arutunian en een tomasi hetzelfde moeten klinken, dat is een verschil van dag en nacht, en zo kan ik wel meer stukken noemen.

Je algemene opmerking: ik doe niet moeielijk, ik ben gewoon benieuwd naar waarom mensen dingen doen die ik niet zo snel doe. Misschien is het moeilijk om uit te leggen, omdat ik erop doorga. Maar zo komen we nog eens ergens.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur