erikveldkamp schreef:
Citaat:
Oja en waar halen jullie toch het idee vandaan dat klassieke klank donker moet zijn ( niet alleen jullie hoor, er zijn er meer op dit forum ). Ooit wel eens een Schetterende passage uit Mahler of Stravinsky gehoord?
Ja, dat klinkt donkerder/ronder dan een big band tutti. Ik heb nog nooit een klassieke trompettist gesproken die graag een sizzle in zijn geluid hoort.
Citaat:
Ben ik dan de enige, die gezegend is met een bes trompet die vreselijk allround is, en die alles doet wat ik ermee wil? Ik wil jullie niet aanvallen, ik ben puur geinteresseerd naar de gedachtengang erachter.
Nee, daar heb ik er 4 van. Ik denk wel dat ik meer van mijn trompet vraag qua uitersten dan een klassieke trompettist. Dus qua volume en klank verschillen.
Nog een algemene opmerking, jullie doen wel erg moeilijk over een experimentje met wat ventieldoppen.
Je eerste opmerking: wij hebben een verschillende opvatting van donker/warm. Voor mij is een donkere stravinsky niet mooi, maar dat moet helder en open klinken. En dat is wat mij betreft toch echt niet meteen met een big band shizzle, daar zitten mijns inziens toch echt wel een aantal gradaties tussen.
2e opmerking: ook hier verschillen we van mening wat uitersten betreft: het is niet zo dat een arutunian en een tomasi hetzelfde moeten klinken, dat is een verschil van dag en nacht, en zo kan ik wel meer stukken noemen.
Je algemene opmerking: ik doe niet moeielijk, ik ben gewoon benieuwd naar waarom mensen dingen doen die ik niet zo snel doe. Misschien is het moeilijk om uit te leggen, omdat ik erop doorga. Maar zo komen we nog eens ergens.