erikveldkamp schreef:
We hebben geen verschillende opvatting over klank. Ik zeg alleen maar dat we in de lichte muziek over het algemeen veel helderder van klank spelen in tutti's dan klassiko's in hun tutti's.
Ik weet ook wel dat er klankverschillen in elke muziekstijl zijn. Ik speel een jazzballad ook met een ander geluid dan een jazzsolo a la Ferguson. Maar gemiddeld genomen is de klassieke sound iets donkerder/warmer. Kijk maar naar de instrumenten die klassieko's kopen en die "wij" kopen. Ik ken bijv. geen klassieke trompettisten met een Calicchio.
oke, point taken, algemeen genomen ga ik met je mee, misschien las ik het allemaal wat te zwart wit.
Misschien is mijn referentiekader ook een beetje anders: ten slotte is een trompet een van de heldere instrumenten in een symfonie orkest. Voor jullie jazz mensen zal dat inderdaad donker lijken.
Ikzelf heb niet heel onverdienstelijk op een calicchio gespeeld toen mijn Hub van Laar gejat was, en ik ken mensen die heel mooi konden spelen op een calicchio c trompet.