trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Werking van Heavy valve caps
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 06:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 21:12 

We hebben geen verschillende opvatting over klank. Ik zeg alleen maar dat we in de lichte muziek over het algemeen veel helderder van klank spelen in tutti's dan klassiko's in hun tutti's.

Ik weet ook wel dat er klankverschillen in elke muziekstijl zijn. Ik speel een jazzballad ook met een ander geluid dan een jazzsolo a la Ferguson. Maar gemiddeld genomen is de klassieke sound iets donkerder/warmer. Kijk maar naar de instrumenten die klassieko's kopen en die "wij" kopen. Ik ken bijv. geen klassieke trompettisten met een Calicchio.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 21:32 
Moderator

erikveldkamp schreef:
We hebben geen verschillende opvatting over klank. Ik zeg alleen maar dat we in de lichte muziek over het algemeen veel helderder van klank spelen in tutti's dan klassiko's in hun tutti's.

Ik weet ook wel dat er klankverschillen in elke muziekstijl zijn. Ik speel een jazzballad ook met een ander geluid dan een jazzsolo a la Ferguson. Maar gemiddeld genomen is de klassieke sound iets donkerder/warmer. Kijk maar naar de instrumenten die klassieko's kopen en die "wij" kopen. Ik ken bijv. geen klassieke trompettisten met een Calicchio.

oke, point taken, algemeen genomen ga ik met je mee, misschien las ik het allemaal wat te zwart wit.

Misschien is mijn referentiekader ook een beetje anders: ten slotte is een trompet een van de heldere instrumenten in een symfonie orkest. Voor jullie jazz mensen zal dat inderdaad donker lijken.

Ikzelf heb niet heel onverdienstelijk op een calicchio gespeeld toen mijn Hub van Laar gejat was, en ik ken mensen die heel mooi konden spelen op een calicchio c trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 21:51 

erikveldkamp schreef:
Kijk maar naar de instrumenten die klassieko's kopen en die "wij" kopen. Ik ken bijv. geen klassieke trompettisten met een Calicchio.

Ik wel, Reijer Dorresteijn, geeft les in Zwolle/Enschede. Speelt een Kliko C-trompet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 21:52 

In een big band is de trompet ook het helderste instrument, net zoals in een symfonie orkest. En in mijn oren klinkt een trompet ook anders dan een Brahms stuk of een Debussy stuk. Zo getraind zijn mijn oren dan ook wel weer.... :lol:

Ik vindt de klassieke trompetklank het mooist klinken in stukken zoals Petrouska of de 5e Mahler door bijv. Herseth. In de jazz muziek hoor ik het liefst Hubbard voor solo's en Gozzo voor lead.

Ik ken ook jazzers die een mooie klassiek solo op een Bb Calicchio hebben gespeeld, maar ik ken geen klassiko's die voor hun werk een Bb Calicchio kopen.

Om nog een op het doppen verhaal terug te komen, de Conn Vintage One wordt standaard geleverd met zware doppen. Dan kun je lekker afwisselen. Ik kreeg er van Hub ook een paar bij om uit te proberen. Dus dan is het raar dat je ze niet uitprobeert lijkt me zo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 22:00 
Moderator

erikveldkamp schreef:
In een big band is de trompet ook het helderste instrument, net zoals in een symfonie orkest. En in mijn oren klinkt een trompet ook anders dan een Brahms stuk of een Debussy stuk. Zo getraind zijn mijn oren dan ook wel weer.... :lol:

Ik vindt de klassieke trompetklank het mooist klinken in stukken zoals Petrouska of de 5e Mahler door bijv. Herseth. In de jazz muziek hoor ik het liefst Hubbard voor solo's en Gozzo voor lead.

Ik ken ook jazzers die een mooie klassiek solo op een Bb Calicchio hebben gespeeld, maar ik ken geen klassiko's die voor hun werk een Bb Calicchio kopen.

Om nog een op het doppen verhaal terug te komen, de Conn Vintage One wordt standaard geleverd met zware doppen. Dan kun je lekker afwisselen. Ik kreeg er van Hub ook een paar bij om uit te proberen. Dus dan is het raar dat je ze niet uitprobeert lijkt me zo.

met je klassieke smaak is iig niks mis...
maar het feit dat jij geen klassiekers kent die geen kliko bes hebben, ligt er meer aan dat klassiekers meer op c trompet spelen, daar heb ik er toch al zeker 3 van mogen ontmoeten. ( die op Kliko c spelen/ speelden )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 22:09 

Ik ken de C van Calicchio niet, ik heb ook niet de indruk dat Marcel die verkoopt want volgens mij bouwen ze die niet meer of alleen als speciale order.

Maar dan nog, Frits Damrow klinkt en speelt waarschijnlijk ook ronder/warmer op zijn 8310Z dan bijv. Nico Scheepers. Of Frits moet volgend jaar "Gonna Fly Now" gaan spelen op de Trumpetparty, dan trek ik mijn woorden in... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2005 02:16 

erikveldkamp schreef:
Maar dan nog, Frits Damrow klinkt en speelt waarschijnlijk ook ronder/warmer op zijn 8310Z dan bijv. Nico Scheepers.

Ik heb in de big band gespeeld naast een lead die eigenlijk klassiek trompettist was en dit er eens 'bij' wilde doen (Robert de Boer, weet niet of iemand hem kent cq hij hier meeleest). Rini Swinkels heeft een paar keer ingevallen bij ons en die heeft in mijn beleving echt geen helderder geluid dan Robert. Of heb ik nu een verkeerde voorstelling van helder/donker?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2005 07:52 

Je snapt het geloof ik niet helemaal. Het gaat er me niet dan of iemand een donker/warm geluid HEEFT maar of ie met een donker/warm geluid SPEELT. Iedereen past zich aan aan de muziekstijl. Een klassieke trompettist zal in een big band waarschijnlijk ook wat scherper moeten spelen anders zal hij niet te horen zijn.

Als ik in een klassieke sectie mee zou spelen zou ik er wel voor zorgen dat ik er niet uitsteek en dus mijn geluid aanpassen. Mengen dus.

Ik ken Robert wel maar heb hem nog nooit horen spelen. Maar ik hoop voor hem dat ie een donkerder/warmer geluid heeft dan Rini.... :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur