Met alle respect Erik, ik vind toch dat Dizzy een veel beter bebopper was dan Miles. Zijn techniek was, zeker in de 40-er jaren, fenomenaal. Natuurlijk ging Miles de strijd niet aan, maar hij wilde natuurlijk geen modderfiguur slaan nadat hij Dizzy's plaats had ingenomen.
Ik heb veelvuldig Parker platen beluisterd en als je de opnamen hoort waarop hij met Miles de echte bopstukken speelt, dan hoor je dat Miles, met name bij de snellere nummers, op z'n tenen moet lopen. Hier en daar een missertje enz. Je hoort gewoon dat dit niet z'n stiel is, zoals je bij b.v. Clifford Brown en Freddie Hubbard duidelijk kunt horen dat zij echte bopspelers zijn. In medium nummers zoals Now's the time, Billie's bounce, Half Nelson, voelt hij zich duidelijk beter op z'n plaats. Natuurlijk heeft Miles Davis zich ontwikkeld bij Parker maar hij kon hem nooit het tegengas geven wat Dizzy wel kon. Razendsnelle lijnen, hoog etc.
Miles schijnt wel eens aan Dizzy gevraagd te hebben hoe het toch kwam dat hij (dizzy) veel hoger kon spelen dan hijzelf. Dizzy antwoordde toen dat dat kwam omdat hij de noot die hij wilde spelen niet "hoorde".
Waar heb ik dat nou weer gelezen, zucht.............