trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Minpunten van Marsalis
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 16:07 

erikveldkamp schreef:
Och, ik denk dat over 50 jaar Duke Ellington nog wel in de historie velmeldt wordt en DJ Tiesto niet. Dus het valt wel te vergelijken wat mij betreft. DJ Tiesto maakt ook geen muziek, die draait muziek. Of een soort van muziek...

DJ Tiësto maakt ook muziek hoor. Ik hou er verder ook niet van, maar over het maken van elektronische muziek kun je heel wat discussies hebben met dance producers... Ik denk trouwens dat Tiësto misschien nog wel in de historie vermeld wordt, maar vele van zijn collega's niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 16:10 

erikveldkamp schreef:
Zijn laatste periode in de fusion heeft hij naar mijn mening behoorlijk veel onzin opgenomen. Het verkocht goed natuurlijk. De bands waren natuurlijk wel erg goed.

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht bij een 'slechte periode' van Miles. Die fusion kan mij muzikaal echt totaal niet boeien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 18:34 

Om even de link naar Marsalis te leggen; Miles en Wynton konden ook niet zo goed door één deur trouwens. Quincy Troupe schrijft er iets over in de biografie "Miles". Beter gezegd, Miles moest niets van Wynton hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 18:42 

Dat komt omdat de jonge Wynton onaangekondigd mee begon te spelen tijdens een concert van Miles. En speelde daarna Miles van de sokken, dat vondt hij niet zo leuk... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 19:54 

Lijkt me inderdaad ook niet echt 'done'. Hoe goed je ook mag zijn. (Ik neem aan dat het geen sessie was waar Miles met zijn realbook stond te spelen en Wynton toevallig binnenkwam....hahaha)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 20:04 

erikveldkamp schreef:
Dat komt omdat de jonge Wynton onaangekondigd mee begon te spelen tijdens een concert van Miles. En speelde daarna Miles van de sokken, dat vondt hij niet zo leuk... :lol:

Aha, je hebt het boek ook :)

Ja, die strijd had hij jaren daarvoor ook al gestreden met Dizzy. In plaats van bebop is hij toen modaal gaan spelen. Wel goed om je sterke punten uit te buiten. :wink:
Maar ja, een ego had Miles natuurlijk wel hé. Hij had beter de jonge Wynton alle credits moeten geven, dan had hij (Wynton dus) daar in z'n verdere loopbaan ook nog wat aan gehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 20:25 

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat hij een "strijd" zou hebben gehad met Dizzy. Dizzy stopte met spelen bij Charlie Parker omdat hij niet meer tegen zijn drugstoestand kon. De jonge Miles nam toen zijn plek in. Hij speelde toen behoorlijk heftig, heel anders dan in zijn latere periodes. Hij deed niet veel onder voor Dizzy, qua techniek, etc.

Ja, ik heb het boek ook maar sommige dingen wist ik ook al zonder het boek.... :wink:

Ik geloof niet dat Wynton geleden heeft onder het feit dat Miles niet zijn vriend was. Ik heb ook regelmatig gehoord dat ondanks Wyntons adoratie voor Ellington, Ellington hem niet zo hoog zou hebben zitten (zou hij nog geleefd hebben).

Ik vindt zoals wij met de Dutch Jazz Orchestra omgaan met de Ellington en Strayhorn muziek, en hoe wij het spelen, veel beter dan de LCJO. Dat komt omdat wij het proberen te recreëren maar er onze eigen opvatting aan geven. Daardoor krijg je geen dode muziek, maar gaat er een frisse wind door de arrangementen die al zo'n 50 jaar oud zijn.

Maar dit terzijde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 20:44 

Met alle respect Erik, ik vind toch dat Dizzy een veel beter bebopper was dan Miles. Zijn techniek was, zeker in de 40-er jaren, fenomenaal. Natuurlijk ging Miles de strijd niet aan, maar hij wilde natuurlijk geen modderfiguur slaan nadat hij Dizzy's plaats had ingenomen.

Ik heb veelvuldig Parker platen beluisterd en als je de opnamen hoort waarop hij met Miles de echte bopstukken speelt, dan hoor je dat Miles, met name bij de snellere nummers, op z'n tenen moet lopen. Hier en daar een missertje enz. Je hoort gewoon dat dit niet z'n stiel is, zoals je bij b.v. Clifford Brown en Freddie Hubbard duidelijk kunt horen dat zij echte bopspelers zijn. In medium nummers zoals Now's the time, Billie's bounce, Half Nelson, voelt hij zich duidelijk beter op z'n plaats. Natuurlijk heeft Miles Davis zich ontwikkeld bij Parker maar hij kon hem nooit het tegengas geven wat Dizzy wel kon. Razendsnelle lijnen, hoog etc.
Miles schijnt wel eens aan Dizzy gevraagd te hebben hoe het toch kwam dat hij (dizzy) veel hoger kon spelen dan hijzelf. Dizzy antwoordde toen dat dat kwam omdat hij de noot die hij wilde spelen niet "hoorde".

Waar heb ik dat nou weer gelezen, zucht............. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur