trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongslag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 07:38 
Moderator

HenkMetselaar schreef:
kat_x schreef:
tsja langzaam beginnen maar wat moet je precies doen? ik heb gehoord iets met ta-ka maar dat lukt niet erg, hoe zit dat?
p..s.mijn leraar is erg goed hoor, hij heeft een jaar op les gezeten voor de tongslag maar het lukt hem niet!

Je moet de goede plaats opzoeken om de ka (ik zeg liever ku) te articuleren. Niet te ver achterin je keel, maar ook niet te ver naar voren. En dan gewoon een enkele noot spelen met ta en goed luisteren hoe je aanzet klinkt. Dan een met ka en weer goed luisteren. Je moet geen verschil horen. Als je dat kunt, kun je je souplesse gaan opvoeren met etudes uit Arban enz. enz. Begin met tweedelige tongslag, de driedelige komt dan later wel. Als je eenmaal tweedelig kunt is driedelig niet zo moeilijk meer.

Vraag aan de pros: is de atriculatieplaats van de 'ka' eigenlijk afhankelijk van het register?

Op je opmerking over 'KU': ik ben geneigd om KU en KI meer in het hogere register te gebruiken, en KA en KO in het lagere register. Omdat KU en KI de mondholte kleiner vervormen, en de lucht snelheid en compressie groter worden, en daarmee de hoogte weer iets makkelijker.

De plaats van je tong: ik zou het niet tever achter in je keel doen, omdat dat minder alert is, achter is trager als voor, mits je er voor ook voor traint, en daarnaast is de attaque van de K voorin wat scherper hoorbaar.

Aanvulling, probeer de tongslag met de zachtere variant, om flexibiliteit op te bouwen: DEE GEE ipv TEE KAA. En dan vanuit de D GG steeds scherper gaan articuleren.

Mooi ik hoop dat dit een duidelijk ( klassiek georienteerd ) epistel is geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 09:07 

Zoals al vermeld, eerst heel traag oefenen en niet een paar dagen.
De KA of Ku speelt, haal die er iets uit, sterker spelen als de TU of TA. Anders is de kans redelijk groot dat de KA of KU te zacht zijn i.p.v. de TU of TA.
Zorg ook dat ge niet voor overvalt bij de KA of KU, zeker bij de driedelige tongslag, de kans is groot dat ge de derde gewoon iets te vroeg speelt. Dit is een veel voorkomend probleem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 17:07 
Ik heb het boek horen lezen en spelen deel 3 maar ik he t-t-k t-t-k (ta ta ka ta ta ka ) maar dit lukt me ook niet de ta wel maar de Ka niet :?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 17:25 

de tweedelige lukt mij al jaren vrij redelijk maar bij de drie zet ik in groepen van drie steeds opnieuw aan en omdat ik dat al jaren doe krijg ik het er maar niet uit iemand hier een oplossing voor?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 17:29 

marnix schreef:
kat_x schreef:
tsja langzaam beginnen maar wat moet je precies doen? ik heb gehoord iets met ta-ka maar dat lukt niet erg, hoe zit dat?
p..s.mijn leraar is erg goed hoor, hij heeft een jaar op les gezeten voor de tongslag maar het lukt hem niet!

elke eerste jaars conservatorium student leert de tongslag, hoe moet je anders je eindexamen ooit halen?????? 8O

Nouja, ik heb al tongslag geleerd (zoals ook veel anderen neem ik aan) tijdens mijn muziekschool carrière, rond het C-diploma ongeveer...
Ik kan me niet voorstellen dat het ECHT een goede leraar is, als ie zoiets basic niet kan... :S maargoed, wie ben ik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 17:41 

mi trompeta schreef:
Nouja, ik heb al tongslag geleerd (zoals ook veel anderen neem ik aan) tijdens mijn muziekschool carrière, rond het C-diploma ongeveer...
Ik kan me niet voorstellen dat het ECHT een goede leraar is, als ie zoiets basic niet kan... :S maargoed, wie ben ik

... frank?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 17:43 

cees schreef:
mi trompeta schreef:

... frank?

8O Ik heb mezelf gevonden!!!!!!!!! :mrgreen: DANKJE! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 17:44 

Als je ta-ka kunt zeggen moet het ook met trompet kunnen. Je moet alleen je tong niet gaan blokkeren op een of andere manier.

Daarnaast is tongslag een kwestie van heel veel regelmatig oefenen. Je tong moet die gecontroleerde beweging gewoon leren en sterker worden. De coördinatie met de vingers is denk ik nog het moeilijkst.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur