HenkMetselaar schreef:
kat_x schreef:
tsja langzaam beginnen maar wat moet je precies doen? ik heb gehoord iets met ta-ka maar dat lukt niet erg, hoe zit dat?
p..s.mijn leraar is erg goed hoor, hij heeft een jaar op les gezeten voor de tongslag maar het lukt hem niet!
Je moet de goede plaats opzoeken om de ka (ik zeg liever ku) te articuleren. Niet te ver achterin je keel, maar ook niet te ver naar voren. En dan gewoon een enkele noot spelen met ta en goed luisteren hoe je aanzet klinkt. Dan een met ka en weer goed luisteren. Je moet geen verschil horen. Als je dat kunt, kun je je souplesse gaan opvoeren met etudes uit Arban enz. enz. Begin met tweedelige tongslag, de driedelige komt dan later wel. Als je eenmaal tweedelig kunt is driedelig niet zo moeilijk meer.
Vraag aan de pros: is de atriculatieplaats van de 'ka' eigenlijk afhankelijk van het register?
Op je opmerking over 'KU': ik ben geneigd om KU en KI meer in het hogere register te gebruiken, en KA en KO in het lagere register. Omdat KU en KI de mondholte kleiner vervormen, en de lucht snelheid en compressie groter worden, en daarmee de hoogte weer iets makkelijker.
De plaats van je tong: ik zou het niet tever achter in je keel doen, omdat dat minder alert is, achter is trager als voor, mits je er voor ook voor traint, en daarnaast is de attaque van de K voorin wat scherper hoorbaar.
Aanvulling, probeer de tongslag met de zachtere variant, om flexibiliteit op te bouwen: DEE GEE ipv TEE KAA. En dan vanuit de D GG steeds scherper gaan articuleren.
Mooi ik hoop dat dit een duidelijk ( klassiek georienteerd ) epistel is geworden.