trompet.nl > forum > Toon onderwerp - lilypond
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 11:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2005 10:53 

Martijndelange schreef:
spacy avatar heb je hugo :)

wel vet

Dank ja, met paint shop heb je dat zo voor elkaar!

Over Lilypond, je moet misschien wel een voorliefde voor LateX hebben, dan ben je meer aan deze manier van invoer gewend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2005 11:00 

Ik ben lateX (spreek uit: latech, voordat er een berg erg voor de hand liggende grapjes gaan komen...) wel een beetje gewend. Leg eens uit Hugo, werkt lilypond dan ook op deze 'programmeer' manier?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2005 11:45 

Ja, het werkt ook op die manier, maar niet met dezelfde syntax als LateX.

Het idee is, je opent een simpele teksteditor, zoals kladblok (notepad) en je typt daar gewoon de noten in, bijvoorbeeld:

c1 d4 d4 e2
Wat dan staat voor een hele noot c, gevolgd door 2 kwarten (d's) en een halve noot (een e). Verder kun je nog dingen erbij typen, bijvoorbeeld legato, of welke 8ste noten je met elkaar verbonden wilt hebben.

Deze code voor het notenbeeld wordt aangevuld met extra dingen, bijvoorbeeld of je een midifile erbij wilt, welk midiinstrument gebruikt moet worden, wat de titel van het stuk is, de componist...

Vervolgens sla je dit op met de extensie .ly en je kunt dan rechtsklikken op het icoontje van de file en dan kiezen voor Generate PDF...
Vervolgens wordt er een PDF bestandje gemaakt met de bladmuziek (waarvan je de code in de .ly file getypt had), een PS bestand (wat trouwens niet wil openen bij mij, maar goed), een log bestandje met informatie, en een eventuele midi.

In feite dus hetzelfde idee als LateX, ik meen ook dat je beide kunt combineren, maar meer informatie daarover staat op hun website.
www.lilypond.org

Oh ja, ze claimen dus dat ze een mooie professionele layout krijgen, bijvoorbeeld dat de hulplijntjes bij hoge noten, niet eventuele voortekens raken enzo. Ongeveer zoals dat bij professionele uitgevers zou zijn.

Voor zover ik nu gezien heb (heb er nog niet heel veel mee gespeeld), kun je er alles mee wat je wilt. Het enige wat lastig is, is dat je niet direct de noten ziet die je typt.
Dit is voor een deel opgelost, door de PDF te voorzien van snelkoppelingen. Als je op een noot klikt die je wil veranderen, wordt de tekstfile geopend met de cursor bij de betreffende noot.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2005 16:55 

Hmm, klinkt wel relaxed. Zeker als het een makkelijk stukje is wat je moet invoeren denk ik. Zal snel die link eens uitgebreid bekijken.

Bedankt, Marcel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2005 17:31 

Zeker als je er al wat handigheid in hebt, kun je een stuk muziek zo invoeren. het makkelijke is, dat alles met het toetsenbord kan, en als je handig bent met blind typen (ook de cijfers en speciale tekens als () -. en zo), kun je snel werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2005 15:42 

Bazz schreef:
Hugo schreef:
Vervolgens wordt er een PDF bestandje gemaakt met de bladmuziek (waarvan je de code in de .ly file getypt had), een PS bestand (wat trouwens niet wil openen bij mij, maar goed), een log bestandje met informatie, en een eventuele midi.

PS staat voor PostScript. Wordt veel gebruikt op Unix/Linux machines.

Dat weet ik, maar met Ghostview kan hij ook niet geopend worden. Maar goed, met de PDF ben ik al lang blij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2005 18:44 

Bazz schreef:
Hugo schreef:

PS staat voor PostScript. Wordt veel gebruikt op Unix/Linux machines.

postscript is een hoogwaardige grafische taal voor zetwerk en heeft niets met een computer te maken. En om dat goed uit te draaien zul je ook een postscript printer moeten hebben of eentje die postscript kan simuleren. Anders wordt het met de spatiering (afstand tussen de tekens) van de letters of tekens ook 3x niets.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur