Ja, het werkt ook op die manier, maar niet met dezelfde syntax als LateX.
Het idee is, je opent een simpele teksteditor, zoals kladblok (notepad) en je typt daar gewoon de noten in, bijvoorbeeld:
c1 d4 d4 e2
Wat dan staat voor een hele noot c, gevolgd door 2 kwarten (d's) en een halve noot (een e). Verder kun je nog dingen erbij typen, bijvoorbeeld legato, of welke 8ste noten je met elkaar verbonden wilt hebben.
Deze code voor het notenbeeld wordt aangevuld met extra dingen, bijvoorbeeld of je een midifile erbij wilt, welk midiinstrument gebruikt moet worden, wat de titel van het stuk is, de componist...
Vervolgens sla je dit op met de extensie .ly en je kunt dan rechtsklikken op het icoontje van de file en dan kiezen voor Generate PDF...
Vervolgens wordt er een PDF bestandje gemaakt met de bladmuziek (waarvan je de code in de .ly file getypt had), een PS bestand (wat trouwens niet wil openen bij mij, maar goed), een log bestandje met informatie, en een eventuele midi.
In feite dus hetzelfde idee als LateX, ik meen ook dat je beide kunt combineren, maar meer informatie daarover staat op hun website.
www.lilypond.org
Oh ja, ze claimen dus dat ze een mooie professionele layout krijgen, bijvoorbeeld dat de hulplijntjes bij hoge noten, niet eventuele voortekens raken enzo. Ongeveer zoals dat bij professionele uitgevers zou zijn.
Voor zover ik nu gezien heb (heb er nog niet heel veel mee gespeeld), kun je er alles mee wat je wilt. Het enige wat lastig is, is dat je niet direct de noten ziet die je typt.
Dit is voor een deel opgelost, door de PDF te voorzien van snelkoppelingen. Als je op een noot klikt die je wil veranderen, wordt de tekstfile geopend met de cursor bij de betreffende noot.