trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ontspanningsoefeningen voor keel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 sep 2005 10:57 

voorstellen dat er tussen je gehemelte en tong een ei zit....dan hou je dat gedeelte mooi open..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2005 22:04 

Volgens mij is het onmogelijk je keel dicht te knijpen als je speelt, tenzij je vier armen hebt waarvan je er twee gebruikt om jezelf al spelend te wurgen.... Het is vaak een verkrampte en teruggetrokken tong die het gevoel geeft dat je keel dichtzit. De oorzaak is dat je compressie wil maken op de verkeerde plek. Je maakt compressie met je lippen (of met je lucht, om van die discussie even af te zijn). Kun je dit niet dan ga je compenseren met een verkrampte tong.
Compressie leren maken met je lippen en/of werken aan je ademsteun zijn de twee pijlers die uiteindelijk zorgen dat je keel weer open gaat voelen. Dat gaat echter niet van de ene op de andere dag.

Buiten dit een oefening waar ikzelf veel aan gehad heb is een soort yoga of ontspanningsoefening:

haal rustig adem en druk onderwijl je tong zo hard als je kunt tegen je verhemelte en tanden. Hou deze positie even vast en voel hoe een gespannen tong voelt. Adem lekker uit en laat alle spanning uit je tong vloeien. Voel hoe je tong breed en los wordt en warm aanvoelt.
Doe dit een keer of twee drie achter elkaar. Dit helpt ook goed bij gespannen kaken (ipv. tong nu de tanden op elkaar klemmen bij inademing) gespannen schouders (schouders ophalen bij inademing) etc.

Succes, Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2005 11:12 

Bedankt allemaal,

Van het gapen wist ik al af, dit gebruik ik altijd voor een concert. Een ander probleem is dan dat de spieren tussen mijn schouderbladen meestal zo gespannen zijn dat het gapen niet wil. Hier heb ik weer een andere oefening voor, je handen voor je buik houden en je schouders naar achteren bewegen. Dit is om deze spieren te trainen. Als je het goed wil doen moet je dit elk uur 10 keer achter elkaar doen. Deze oefening heeft mijn man gekregen bij de fysiotherapeut voor het zelfde probleem. Voor degenen die daar misschien ook last van hebben...(Ja ik blijf aan de gang met allerlei oefeningen)

Denk inderdaad dat de oorzaak ligt in de tong, waarschijnlijk heb ik het studeren weer te snel opgepakt. Het gaat nu al beter. :)

Groetjes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2005 12:28 

Probeer eens met de muziek en je geluid bezig te zijn i.p.v. met je lichamelijke inspanningen. Hoe meer je je fixeert op je embouchure, tong etc. hoe meer verkrampt je gaat spelen. Als je probeert te zingen op je trompet kun je de keel niet afsluiten. Hier is een energieke luchtstroom bij nodig, veel problemen komen doordat er geen constante luchtstroom achter zit. Zie alles als 1 lange toon i.p.v. losse noten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2005 16:22 

Erik je antwoord klopt als een bus, maar ik spreek uit ervaring het is gemakkelijker gezegd dan gedaan als je eenmaal die fysieke-fix hebt :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2005 17:02 

Zeker is het mogelijk om je keel dicht te knijpen.
Het is zelfs een veel voorkomende reflex.
Een lastig probleem bij bronchoscopie, waarbij een longarts met een flexibele kijker door de mond en keel tot in de longen gaat. De stembanden (en de "valse" stembanden hier vlak onder), kunnen dan dicht gaan knijpen.
Als je met je keel gaat knijpen zul je vaak ook merken dat je stembanden beginnen te "kreunen" bij begin of eindigen van een toon.

HJ schreef:
Volgens mij is het onmogelijk je keel dicht te knijpen als je speelt, tenzij je vier armen hebt waarvan je er twee gebruikt om jezelf al spelend te wurgen.... Het is vaak een verkrampte en teruggetrokken tong die het gevoel geeft dat je keel dichtzit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2005 17:18 

ruben schreef:
Erik je antwoord klopt als een bus, maar ik spreek uit ervaring het is gemakkelijker gezegd dan gedaan als je eenmaal die fysieke-fix hebt :cry:

Misschien, maar mijn ervaring is dat veel problemen met trompetspelen ontstaan omdat men een verkeerde conclusie trekt en gaat fixeren op kleine radartjes uit het geheel en daardoor steeds meer gaat vastlopen. Vaak hebben de problemen te maken met een slechte ademsteun of geen constante luchtstroom.

Ik kan 2 voorbeelden geven van afgelopen week. Een collega van mij die zeker goed kan spelen fixeerde zich de laatste maanden steeds meer op zijn embouchure. Hij ging zo ver door dat hij bijna geen trompet meer kon spelen. Ik heb hem het advies gegeven nu eens niet op zijn embouchure te concentreren maar op zijn geluid en de muziek en verder alles te vergeten. Hij klinkt en speelt in een paar dagen weer stukken beter. Het is alsof je op een weg rijdt en alllen maar oog hebt voor de omgeving i.pv. wat er voor je gebeurt. Op een gegeven moment krijg je ongelukken.

Ik heb gisteren ook een zangeres 15 min. les gegeven. Zij had nog nooit trompet gespeeld. Door mij te imiteren speelde ze (met horten en stoten) een toonladder van de lage g tot c2. Dus zonder bezig te zijn met embouchure etc. maar gewoon je oren open zetten en proberen te imiteren. Haar embouchure zag er meteen goed uit, als haar ademsteun beter was had ze de toonladder makkelijk kunnen spelen.

Voor degene die hier niet zoveel in zien verwijs ik verder naar Bill Adam. Hij was de leraar van Jerry hey, Gary Grant, Randy Brecker, Chris Botti, etc. Ik ben nu bezig een artikel over hem te schrijven voor de Sonic. Erg interessant want ik herken er veel in van hoe ik mij ontwikkeld heb.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur