Als ik mijn schouders verkramp heb ik geen problemen met mijn ademhaling, als ik mijn borstkas verkramp wel. Als ik mijn buikspieren verkramp houdt alles op.
Wat Willem van de Vliet te melden heeft zal vast erg interessant zijn. Ik ben dan ook nog van plan eens bij hem langs te gaan. Tot nu toe krijg ik het idee dat Willem en ik niet zover uit elkaar zitten qua ideeën als ik mijn collega's zo hoor. Die hebben namelijk af en toe les van hem.
Ik geloof dat Willem ook in deze richting denkt als ik mijn collega's zo hoor, ik ben hier dan ook volledig mee eens :
http://www.trumpetmaster.com/forums/vie ... php?t=6181
Met mijn verwijzing naar een kaars uitblazen impliceer ik alleen maar dat als je een kaars kunt uitblazen je geen problemen met de keelstand en luchtsnelheid hoeft te hebben. Je hebt natuurlijk wel wat meer tegendruk bij het trompetspelen, maar dat drukt de keel niet dicht. Het zou eerder de lippen dichtdrukken.
Trompetspelen kan zo moeilijk zijn als je het zelf maakt. Ik heb het gevoel dat mensen het zichzelf vaak erg moeilijk maken. Veel moeilijker dan het eigenlijk is. Het eerste wat je bij een goede trompettist opvalt is dat het er zo makkelijk uitziet. Niet dat iedereen dat talent heeft, maar de basis zou wel zo makkelijk mogelijk moeten zijn. Geen verkrampingen dus en niet tegen jouw natuurlijke embouchure ingaan.
Dat het minder prettig speelt met lichamelijke problemen lijkt me wel duidelijk. Dat wil echter niet zeggen dat je niet mooi en goed trompet zou kunnen spelen. Bobby Shew speelt ook fantastische met zijn problematische longen, Chet Baker stond stijf van de dope en was een lichamelijk wrak maar maakte toch nog fantastische muziek. Ik heb een klaplong gehad en kon na 2 weken weer trompet spelen.
Het valt mij alleen maar vaak op dat sommige trompettisten verkrampen zo gauw ze een trompet in de handen hebben. Veel trompettisten vergeten ook nogal eens dat het een blaasinstrument is, er zit geen lucht achter de noten. In mijn visie heeft verkramping meer te maken met je hoofd dan met het lichaam. Meestal fixeer je je dan niet op de muziek, maar op andere dingen.
Als wielrenners met een gebroken sleutelbeen nog de Tour de France kunnen uitrijden, dan moeten wij ook trompet kunnen spelen. Dat wil niet zeggen dat het prettig speelt, maar het is wel mogelijk. De overeenkomst moet zijn dat we beide moeten focussen op het hoofddoel.
Ik zit erg in het Bill Adam verhaal op het moment, vandaar dit (lange) antwoord...