trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ontspanningsoefeningen voor keel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2005 08:47 

probeer eens structureel in te ademen met een ooh klasnk. dan staat meteen bij de inademing je keel al open.. (in tegenstelling tot bijvoorbeeld iiiieeeh)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2005 10:43 

Het is eigenlijk een soort vicieuze cirkel waar je uiteindelijk in terecht komt. Ben vorig jaar namelijk afgestudeerd en had die technieken aardig onder de knie. Helaas kwam er een periode dat de schouderklachten dusdanig werden dat ik me teveel focuste op de ademhaling, je voelt je een beetje hopeloos omdat de spieren niet los willen. Ondanks het inademen met een O, wat ik overigens altijd doe en mijn leerlingen aanleer. De keel is dan wel los maar de ondersteuning is niet optimaal. Dan gaat het bij de embouchure niet goed. Vervolgens vertrouw je niet meer op je embouchure, dan komt de verkrampte keel/ tong aan de orde. Helaas bleef dit ook wanneer ik niet aan het trompetspelen was, kon ook niet goed zingen hierdoor, m'n stem sloeg gewoon over. En zo blijf je aan de gang. Maar goed, het gaat gelukkig weer beter. Het ligt allemaal aan het niet volledig kunnen ontspannen denk ik en dat is lastig.

Was dus even radeloos toen ik het onderwerp aansneed. Het is weer even verhelderend dat jullie die adviezen geven. In het vervolg probeer ik de muziek weer op de voorgrond te krijgen. :D :idea:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2005 12:45 

Het was wel handig geweest als je dit er bij je 1e vraag erbij had gezet, dan is de situatie wat beter in te schatten. Eigenlijk geef je nu zelf al het antwoord.

Ik denk overigens wel dat verkramping vooral in je hoofd zit, met stijve of vermoeide spieren valt best wel goed trompet te spelen, maar het helpt natuurlijk niet mee. De spieren moeten ook niet ontspannen zijn maar actief, dat is wat anders dan verkrampt.

Als je een kaars uit kunt blazen kun je ook trompetspelen.

Ik zie het verband tussen schouderklachten en ademhaling/ keelproblemen ook niet zo moet ik zeggen. Een verkeerde houding zou eerder in de lijn liggen. Maar met een verkeerde houding kun ook nog best wel goed en "ontspannen" trompetspelen. Als je je je maar focust op de muziek, dan past het lichaam zich wel aan. Zo gauw je je tegen je eigen lichaam gaat verzetten beginnen de problemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2005 22:23 
Moderator

erikveldkamp schreef:

Als je een kaars uit kunt blazen kun je ook trompetspelen.

Ik zie het verband tussen schouderklachten en ademhaling/ keelproblemen ook niet zo moet ik zeggen. Een verkeerde houding zou eerder in de lijn liggen. Maar met een verkeerde houding kun ook nog best wel goed en "ontspannen" trompetspelen. Als je je je maar focust op de muziek, dan past het lichaam zich wel aan. Zo gauw je je tegen je eigen lichaam gaat verzetten beginnen de problemen.

Hmm met de eerste gequote alinea kan ik het absoluut alleen maar mee oneens zijn. Daarmee impliceer je namelijk dat trompetspelen een makkie is, en ik denk dat elke trompettist hier kan melden dat dat absoluut niet waar is.

Je tweede: moet je voor de gein eens het volgende proberen: zet je schouders eens helemaal vast, verkramp ze desnoods maar, ik durf er een kratje bier onder te verwedden dat je dan toch minder lekker en ontspannen staat te spelen. Namelijk: als je pijn in je schouders hebt, zal dat je ademhaling niet ten goede komen. En zal je keel ook dichter slaan dan wanneer je ontspannen en pijnloos in de schouders bent.

Je zou eigenlijk eens met Willem van der Vliet moeten praten: die heeft een hele theorie over spanningen in het lichaam die het spelen wel en niet ten goede komen. Is heel erg leerzaam.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2005 22:55 

Als ik mijn schouders verkramp heb ik geen problemen met mijn ademhaling, als ik mijn borstkas verkramp wel. Als ik mijn buikspieren verkramp houdt alles op.

Wat Willem van de Vliet te melden heeft zal vast erg interessant zijn. Ik ben dan ook nog van plan eens bij hem langs te gaan. Tot nu toe krijg ik het idee dat Willem en ik niet zover uit elkaar zitten qua ideeën als ik mijn collega's zo hoor. Die hebben namelijk af en toe les van hem.

Ik geloof dat Willem ook in deze richting denkt als ik mijn collega's zo hoor, ik ben hier dan ook volledig mee eens :

http://www.trumpetmaster.com/forums/vie ... php?t=6181

Met mijn verwijzing naar een kaars uitblazen impliceer ik alleen maar dat als je een kaars kunt uitblazen je geen problemen met de keelstand en luchtsnelheid hoeft te hebben. Je hebt natuurlijk wel wat meer tegendruk bij het trompetspelen, maar dat drukt de keel niet dicht. Het zou eerder de lippen dichtdrukken.

Trompetspelen kan zo moeilijk zijn als je het zelf maakt. Ik heb het gevoel dat mensen het zichzelf vaak erg moeilijk maken. Veel moeilijker dan het eigenlijk is. Het eerste wat je bij een goede trompettist opvalt is dat het er zo makkelijk uitziet. Niet dat iedereen dat talent heeft, maar de basis zou wel zo makkelijk mogelijk moeten zijn. Geen verkrampingen dus en niet tegen jouw natuurlijke embouchure ingaan.

Dat het minder prettig speelt met lichamelijke problemen lijkt me wel duidelijk. Dat wil echter niet zeggen dat je niet mooi en goed trompet zou kunnen spelen. Bobby Shew speelt ook fantastische met zijn problematische longen, Chet Baker stond stijf van de dope en was een lichamelijk wrak maar maakte toch nog fantastische muziek. Ik heb een klaplong gehad en kon na 2 weken weer trompet spelen.

Het valt mij alleen maar vaak op dat sommige trompettisten verkrampen zo gauw ze een trompet in de handen hebben. Veel trompettisten vergeten ook nogal eens dat het een blaasinstrument is, er zit geen lucht achter de noten. In mijn visie heeft verkramping meer te maken met je hoofd dan met het lichaam. Meestal fixeer je je dan niet op de muziek, maar op andere dingen.

Als wielrenners met een gebroken sleutelbeen nog de Tour de France kunnen uitrijden, dan moeten wij ook trompet kunnen spelen. Dat wil niet zeggen dat het prettig speelt, maar het is wel mogelijk. De overeenkomst moet zijn dat we beide moeten focussen op het hoofddoel.

Ik zit erg in het Bill Adam verhaal op het moment, vandaar dit (lange) antwoord... :wink:

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 14 sep 2005 07:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 06:45 

Daar in geef ik je helemaal gelijk..

Je kunt ook kijken naar de paralympics. Ik bedoel maar, die mensen doen gewoon hun best om met een handicap een prestatie te leveren. En dat bewonder ik.

Op die manier is trompetspelen ook mogelijk. (of het nou door een verstopte keel, verkoudheid of door een blaar op de tong komt)

(En erik, ik kan die link niet openen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 10:29 

Even iets specifieker, het probleem zit tussen de schouderbladen. Niet bovenin de schouders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 10:41 

Ik ben geen arts dus kan je daar geen advies in geven, mijn laaste verhaal was meer een algemeen verhaal en ging niet specifiek over jou. Als je er wat aan hebt is het alleen maar meegenomen.

Maar aangezien je zei dat je al afgestudeerd bent zul je zelf ook wel het beste weten hoe je jouw probleem moet oplossen. Uit je 1e bijdrage kon ik niet distileren dat dat het geval was. Maak anders eens een afspraak met Willem van de Vliet zou ik zo zeggen, misschien kan hij je verder helpen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur