trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke oordoppen tegen podiumlawaai?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2005 19:55 

Als je dat soort oorpluggen in hebt hoor je je zelf dan ook nog zo goed dat je lekker normaal kan spelen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 11:02 

chaseaddict schreef:
Ik vond de volgende site ook zeer informatief:
http://www.orkestengehoor.nl
Marcel

Op deze site staat ook nog een interview met een 1e trompettist over zijn ervaringen en gebruikt van (standaard) oordoppen.
http://orkestengehoor.nl/nieuws/index.nl.html#baf
En dan even scrollen naar het laatste onderwerp op:

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 19:16 

Ik speel in een band waar overwogen wordt om in-ear-monitors aan te schaffen. Nu speel ik meestal met Elacin 15-Db doppen (gehoorbescherming) en nu is mijn vraag; werken die in-ear-monitors afdoende als gehoorbescherming, of zijn de gewone oordoppen beter? En ook, zit er een beveiliging op zodat de eventuele piepen en andere harde tonen niet doorkomen in je oor zodat je een gehoorbeschadiging oploopt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 19:27 

Karel schreef:
Ik speel in een band waar overwogen wordt om in-ear-monitors aan te schaffen. Nu speel ik meestal met Elacin 15-Db doppen (gehoorbescherming) en nu is mijn vraag; werken die in-ear-monitors afdoende als gehoorbescherming, of zijn de gewone oordoppen beter? En ook, zit er een beveiliging op zodat de eventuele piepen en andere harde tonen niet doorkomen in je oor zodat je een gehoorbeschadiging oploopt?

He Karel als je met die doppen in speelt hoor je jezelf dan ook nog goed??
Ik wil ook een paar doppen aanschaffen binnenkort maar weet niet precies welke ik nodig heb want ik wil mezelf ook gewoon nog kunnen horen..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 19:48 

Je hoort jezelf eigenlijk beter als zonder doppen. Probleem is dat je jezelf niet hoort zoals anders. Dus een beetje een wat geknepen geluid. Maar het is altijd nog beter dan een gehoorbeschadiging. Ik heb ze laten aanmeten bij Schooneveld Audiciën voor ongeveer € 120,=. Dit is m'n tweede set al. Je moet ze na ongeveer 3 á 4 jaar vervangen.

Je hebt ze met filters van 9Db, 15 Db en 25 Db. Die van 25 Db is meer voor drummers in een hardrockband. Die van 15 zijn voor ons werk perfekt. Ze toppen dus van iedere frequentie 15 decibel af. Scheelt toch een hoop in zo'n popband. Je moet wel vragen naar speciale doppen voor muzikanten. Bij dit soort doppen blijf je klankkleur horen in tegenstelling tot echte lawaaidempers.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 20:28 

Okidoki Karel, bedankt voor de info.
Je kan dus gewoon bij een audiciën langs voor dat soort doppen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 21:15 

Yep, ik heb nu de Exinore 15Db. M'n vorige waren van Elacin, ook gewoon goed. Je kan nog kiezen tussen hard kunststof doppen of zachte. Ik heb voor de laatste gekozen. Deze zijn wel duurder maar zitten veel comfortabeler.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 23:13 

Karel schreef:

Zelf speel ik al een aantal jaar met in ear. Destijds speelde ik in twee bands waarbij de blazers zelf de inear konden regelen dmv een mengtafel die we achter ons hadden staan.
Ga je de set opbouwen zet je op de monitor tafel eerst ALLES uit. Vooral de monitor uitgangen. Daarna regel je iedereen in op 0 db met de gain. Vervolgens ga je pas de monitor op je oren bij draaien. Vraag bv de toetsenist of hij voor je wilt spelen en zet hem vervolgens steeds harder op je monitor. Doe dit met veel beleid en er is geen vuiltje aan de lucht. Maar als je eerst een willekeurige draai aan de knop van de toetsen op je monitor geeft en je daarna pas vraagt of die toetsenist een toon aan wilt slaan dan heb je kans dat je linker trommelvlies er aan de rechtekant uit komt.

Vervolgens ga je zo iedereen af die je op je doppen wilt hebben en je hebt een mix. Meestal laat ik een dop uit omdat ik toch mijn eigen geluid via de Soundback het prettigst vind. De dop aan de kant van de drums blijft dus in...

Mijn doppen zijn van Shure en die sluiten mijn oren geheel af doordat de luidspreker een soort stiftje is omringd door een foam. Net zoiets als die gele gehoorbeschermers. Daardoor kan je de monitor in principe zachter zetten omdat de band minder doorgelaten wordt.

Maar inderdaad, zorg dat een zeer ervaren iemand je in-ear inregelt en dat die zich aan de procedure houdt. Ik heb het ook een paar keer een andere monitor mixer gehad waarbij het fout is gegaan en ik weet zeker dat ze dat nooit meer zullen vergeten!!! :evil:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur