Karel schreef:
Ik speel in een band waar overwogen wordt om in-ear-monitors aan te schaffen. Nu speel ik meestal met Elacin 15-Db doppen (gehoorbescherming) en nu is mijn vraag; werken die in-ear-monitors afdoende als gehoorbescherming, of zijn de gewone oordoppen beter? En ook, zit er een beveiliging op zodat de eventuele piepen en andere harde tonen niet doorkomen in je oor zodat je een gehoorbeschadiging oploopt?
Zelf speel ik al een aantal jaar met in ear. Destijds speelde ik in twee bands waarbij de blazers zelf de inear konden regelen dmv een mengtafel die we achter ons hadden staan.
Ga je de set opbouwen zet je op de monitor tafel eerst ALLES uit. Vooral de monitor uitgangen. Daarna regel je iedereen in op 0 db met de gain. Vervolgens ga je pas de monitor op je oren bij draaien. Vraag bv de toetsenist of hij voor je wilt spelen en zet hem vervolgens steeds harder op je monitor. Doe dit met veel beleid en er is geen vuiltje aan de lucht. Maar als je eerst een willekeurige draai aan de knop van de toetsen op je monitor geeft en je daarna pas vraagt of die toetsenist een toon aan wilt slaan dan heb je kans dat je linker trommelvlies er aan de rechtekant uit komt.
Vervolgens ga je zo iedereen af die je op je doppen wilt hebben en je hebt een mix. Meestal laat ik een dop uit omdat ik toch mijn eigen geluid via de Soundback het prettigst vind. De dop aan de kant van de drums blijft dus in...
Mijn doppen zijn van Shure en die sluiten mijn oren geheel af doordat de luidspreker een soort stiftje is omringd door een foam. Net zoiets als die gele gehoorbeschermers. Daardoor kan je de monitor in principe zachter zetten omdat de band minder doorgelaten wordt.
Maar inderdaad, zorg dat een zeer ervaren iemand je in-ear inregelt en dat die zich aan de procedure houdt. Ik heb het ook een paar keer een andere monitor mixer gehad waarbij het fout is gegaan en ik weet zeker dat ze dat nooit meer zullen vergeten!!!