trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mentaliteit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 08:41 

In tegenstelling tot wat hier eerder gesteld is, geloof ik wel in het feit dat je jezelf kan leren trompetspelen. Ik heb geen les, (hoewel ik vroeger wel les heb gehad, maar dat was voor klarinet) speel nu ongeveer een jaar en naar mijn mening ga ik redelijk vooruit.
ik ben wel enorm geïntresseerd in het trompetspel, ik lees derhalve veel en vraag veel aan goede trompetisten om me heen (toch wel een beetje vorm van les natuurlijk, maar ik betaal er geen cent voor :) ) Verder komt het volgens mij neer op een redelijke zelfdiscipline.

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 09:13 

Niet iedereen is hetzelfde en gaat op dezelfde manier met het trompetspelen om.
Een prof zal een andere insteek hebben dan een amateur. :?

Wat opleiding betreft is er volgens mij ook maar 1 manier en dat is les nemen van een goede docent.
Het kan voorkomen dat je zelf niet eens in de gaten hebt wat je verkeerd doet wie corrigeert je dan? je moeder of de buurvrouw die het wel mooi vindt klinken. :D

Wat de trompet zelf betreft, ja ik ben onlangs ook in het bezit gekomen van zo'n Chinese toeter, 71euro op Ebay.
In mijn werkterrein wordt veel aan resarch gedaan, dit soort mensen nemen nooit zomaar wat aan maar onderzoeken en proberen zelf tot een conclusie te komen.
Bijna iedereen op dit forum is negatief over de Aziaten, maar meestal van horen zeggen en niet van bespelen.
Ook ik heb wel eens een Aziaat bespeeld die het bloemstuk niet waard was, maar om ze allemaal over 1 kam te scheren gaat mij een stapje te ver.
Een trompet met de laatste ontwikkelingen en verbeteringen wil ik dan wel weer eens uit proberen, eerst bespelen en dan oordelen.
Het afgelopen weekend er 4 keer op uit geweest voor solo optredens tussen door ook de Chinese toeter geprobeerd, hij blijft ver achter bij mijn 8335RGS( ook een Aziaat ) op alle fronten, maar voldoet prima voor in dwijlorkest, op de straat of als leerling instrument.

Laatst bijgewerkt door trumpetvos op 20 sep 2005 10:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 09:20 
Moderator

trumpetvos: ik weeeeeet dat een ama een andere insteek heeft, maar als het allemaal minimaal moet zijn, denk ik dat de ama toch geen goede insteek heeft, maar das mijn mening.
Als ik sta te dirigeren voor een orkest, of ik geef les aan iemand die er maar liever minder dan meer voor wil doen, is dat voor 2 partijen frustrerend, snap je wat ik bedoel?????

En toch he? Het is AZIAAT, en niet AZEAAT....... :P :wink:

Ik geloof dat het Erik was die ergens zei: voor 120 euro kan je eenvoudig weg geen fatsoenlijke trompet maken. ( als dit citaat niet van erik afkomstig is, excusez moi ). en ik ga daarin mee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 09:23 

Ik denk dat iedereen voor zich wel kan uit maken of ie lessen kan betalen of niet (misschien liggen de financiele prioriteiten anders). Ik (vind dat ik) mag zeggen dat ik als amateur redelijk mee kan komen en ik heb ook grote progressie gemaakt zonder leraar in het afgelopen jaar. Feit blijft dat een leraar op andere dingen let dat jijzelf en daarmee kun je ongetwijfeld meer progressie maken.

Ik ga hier met niemand een discussie aan over het stellen van prioriteiten want dat moet iedereen voor zich weten (tis al genoemd: profs hebben een andere mentaliteit dan sommige amateurs).

het lijkt me wel beter dat iemand die geen les heeft (gehad) niet voor elk wissewasje dit forum gaat volspammen want zoals blijkt zijn er veel die zich daar aan ergeren :roll: .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 12:47 

Ikzelf ben na zo'n acht jaar weer les gaan nemen. Ook ik dacht het lange tijd wel zonder te kunnen (en ik kwam een heel eind, al zeg ik het zelf!) maar tijdens de lessen bleek toch dat ik nog een heleboel te leren heb! Les is goed voor elke amateur! (en voor sommige profs zou het ook best goed zijn :roll: )
Elke hobby kost tijd en geld, dus trompetspelen ook! Als je dat er niet voor over hebt begrijp ik niet waarom je er aan bent begonnen! Dat is ook een van mijn ergernissen tijdens repetities!

Over de goedkope instrumenten:
ik denk dat iedereen die hier komt vragen of een Chinese toeter van 100 euro goed is zelf het antwoord wel weet! Ze hopen alleen, tegen beterweten in, een positief antwoord te krijgen. Mijn advies (en dat van velen met mij) is dus: doorsparen voor een betere trompet of koop een goede tweedehands!

Profiel  

Berichttitel: prima topic
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 13:28 

Ik herken wel iets van auteur Marnix's bericht.

In een aantal korpsen waar ik zat werd door een groot aantal leden nooit geoefend, alleen maandagavond kwam het instrument uit de koffer. Stoot olie op de bewegende delen en blazen maar. Frustrerend voor het hele orkest, want er moet nogal wat geoefend worden op de repetitie. Kost tijd. En Plezier. Lijkt me als dirigent vermoeiend dat je met elkaar geen stap verder komt, week na week.

Voor veel amateurs, zoals ik, is het niet vanzelfsprekend om na je "A, B, en misschien eens C" door te gaan met les nemen. Of je moet richting conservatorium willen. Wat ik zelf merk is dat het op een gegeven moment bij lessen niet meer gaat om de juiste aanzet, toon, gevoel of muziekstijl, maar om zo moeilijk mogelijke stukken te spelen.
Daar deinzen veel amateurs voor terug denk ik. Er heerst ook gauw een sfeertje van " Nu speel ik de eerste stem en de solo's, nu weet ik het dus wel".

Wat betreft de instrumenten; Ik kende een aantal jaren terug alleen maar de Conn's, Bach's en andere échte merken. Wanneer er dan "Landwind" achtige trompetten op de markt komen, die er in de folder prachtig uit zien, ga je toch twijfelen. De prijs is vaak een fractie van de merk-trompetten. De experts zitten op deze site, dus hier om goed advies vragen lijkt me prima. Zelf heb ik sinds kort een Maestro, een blauwe trompet voor 175 euro nieuw. Doet het prima, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Voor het echte werk speel ik op een Yamaha of een geleende Bach.

Kortom; In een orkest speel je nooit alleen, dus dien je je 100% in te zetten. Goedkope trompetten blijven aantrekkelijk voor een grote groep mensen. Vragen kan geen kwaad.

Donderdag trouwens mijn eerste trompet les, dat is al weer 10 jaar geleden denk ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 14:15 

Mmmm... lastig.
Ik ga voor de combinatie, soms kom ik niet aan oefenen toe. Als ik dan wel mijn wekelijkse les volg, merk ik dat ik toch niet vooruit kom.
Voor mijn gevoel is oefenen belangrijker als lessen. Maar in combinatie met lessen maak ik meer progrerssie.

Profiel  

Berichttitel: Re: prima topic
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 14:16 

ventilog schreef:
Ik herken wel iets van auteur Marnix's bericht.

In een aantal korpsen waar ik zat werd door een groot aantal leden nooit geoefend, alleen maandagavond kwam het instrument uit de koffer. Stoot olie op de bewegende delen en blazen maar. Frustrerend voor het hele orkest, want er moet nogal wat geoefend worden op de repetitie. Kost tijd. En Plezier. Lijkt me als dirigent vermoeiend dat je met elkaar geen stap verder komt, week na week.

Zéér herkenbaar!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur