Jeroen van de Star schreef:
Verder heb ik wel bedenkingen over de opmerking van Hans betreffende "Amerikaanse instrumenten". Ik begrijp dat niet, ben je dan niet heel erg aan het generaliseren en doe je dan een belangrijk deel van je klanten geen onrecht aan. Er zitten namelijk verrot goede instrumenten tussen
Ik ben niet aan het generaliseren. Ik heb nogal wat instrumenten in mijn handen en test ze ook allemaal uit. Ik vind het nogal onbehoorlijk om bv voor een Bach € 3000,- te vragen, als je nagaat dat je dan ook nog eens uit een assortiment van 10 stuks een goede uit moet zien te halen. Hetzelfde geldt voor Calicchio. Ze klinken fantastisch, helemaal mee eens en daar zal ik ook niets op afdingen, maar bekijk ze eens van dichtbij, constructief zijn ze onvoldoende (ventielen!) ik heb zelfs exemplaren gezien met soldeerklodders, of de naam scheef op de beker geprint. Dat kan echt niet voor dat geld.
.
Als je het dan vergelijkt met de Europese instrumenten van de laatste jaren, krijg je gewoon veel meer instrument voor het zelfde geld. Darom durf ik rustig te stellen dat er voor elke trompet uit de VS een beter Europees alternatief bestaat (uitgezonderd Calicchio 1S/2, die is dermate specifiek qua karakter dat hiervoor (nog) geen alternatief voorhanden is maar daar wordt aan gewerkt)
Kanstul is een positieve uitzondering maar die bouwt momenteel in zulke grote hoeveelheden dat het maar de vraag hoelang ze dat vol kunnen houden. Als je nagaat dat een Franz Straub of Spiri er 40 tot 60 uur over doen om een instrument te bouwen, er meer aandacht voor de kwaliteit is dan een fabriek die er bv 1000 per week moet afleveren.

PS Theo, hoe bevalt de Straub?