trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstukken, veel geld !?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstukken online?
BerichtGeplaatst: 24 okt 2002 10:27 

Internet is natuulijk een (relatief) nieuw medium, vandaar dat velen er nogal overspannen mee omgaan; links en rechts van alles bestellen met hun door de bank opgedrongen creditcart. 't Kost bakken met geld, verzendkosten zijn niet onaanzienlijk en teleurstellingen liggen bij iedere koop op de loer. Natuulijk is het kut met peren om uren in de file te staan om , ik noem maar wat, Rosmalen te bereiken. Maar ALS je daar dan eenmaal bent dan gaat er een, voor de cibermens totaal nieuwe wereld open. Dan vind je opeens een mens van vlees en bloed tegenover je die je niet alleen gratis koffie geeft, maar je ook op weg wil helpen naar een nieuwe toeter, mondstuk of bijv. een dempertje ofzo. Hans is niet te beroerd om je alles uit te laten testen (kom daar eens om bij Hakkert!), hij weet waarover hij het heeft en kan zelf ook goed trompetspelen, een man uit de praktijk dus. Ik schrijf dit epistel niet om publicitaire redenen maar meer om mijn standpunt te verkondigen dat er meer is tussen ciberspace en aarde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2002 13:21 

Helemaal mee eens!

Maar ik ga er ook niet vanuit dat je per mail een trompet koopt.
Het gaat juist om kleine dingen en bijv. studieboeken, literatuur, mondstukken, metronoom, olie, dempers etc.

En het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten.
Natuurlijk is het ook goed om een geschikte peer tegenover je te hebben, die ook nog verstand heeft van instrumenten (en kan spelen) en koffie heeft.

Verder heb ik wel bedenkingen over de opmerking van Hans betreffende "Amerikaanse instrumenten". Ik begrijp dat niet, ben je dan niet heel erg aan het generaliseren en doe je dan een belangrijk deel van je klanten geen onrecht aan. Er zitten namelijk verrot goede instrumenten tussen en het klinkt even raar dat als je zegt, alle instrumenten uit Japan zijn slecht. (en trompetspelen kunnen ze ook allemaal niet)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2002 14:25 

Jeroen van de Star schreef:
Verder heb ik wel bedenkingen over de opmerking van Hans betreffende "Amerikaanse instrumenten". Ik begrijp dat niet, ben je dan niet heel erg aan het generaliseren en doe je dan een belangrijk deel van je klanten geen onrecht aan. Er zitten namelijk verrot goede instrumenten tussen

Ik ben niet aan het generaliseren. Ik heb nogal wat instrumenten in mijn handen en test ze ook allemaal uit. Ik vind het nogal onbehoorlijk om bv voor een Bach € 3000,- te vragen, als je nagaat dat je dan ook nog eens uit een assortiment van 10 stuks een goede uit moet zien te halen. Hetzelfde geldt voor Calicchio. Ze klinken fantastisch, helemaal mee eens en daar zal ik ook niets op afdingen, maar bekijk ze eens van dichtbij, constructief zijn ze onvoldoende (ventielen!) ik heb zelfs exemplaren gezien met soldeerklodders, of de naam scheef op de beker geprint. Dat kan echt niet voor dat geld.
.

Als je het dan vergelijkt met de Europese instrumenten van de laatste jaren, krijg je gewoon veel meer instrument voor het zelfde geld. Darom durf ik rustig te stellen dat er voor elke trompet uit de VS een beter Europees alternatief bestaat (uitgezonderd Calicchio 1S/2, die is dermate specifiek qua karakter dat hiervoor (nog) geen alternatief voorhanden is maar daar wordt aan gewerkt)

Kanstul is een positieve uitzondering maar die bouwt momenteel in zulke grote hoeveelheden dat het maar de vraag hoelang ze dat vol kunnen houden. Als je nagaat dat een Franz Straub of Spiri er 40 tot 60 uur over doen om een instrument te bouwen, er meer aandacht voor de kwaliteit is dan een fabriek die er bv 1000 per week moet afleveren.

:wink: PS Theo, hoe bevalt de Straub?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2002 14:51 

Hans: zover ik kan beoordelen zit er wel een kern van waarheid in je verhaal.

Jammer dat je geen alternatief weet voor een 1S/2.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2002 21:11 

Die komt eraan. Ik hoop begin 2003.
Tegen die tijd kun je er alles over lezen op mijn site.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 18:03 

Nou ja, tis natuurlijk ook wel een financieel risico om iets compleet anders te ontwerpen. Tis maar de vraag of je je ontwikkelingskosten eruit haalt en mischien wel met een partij onverkoopbare toeters blijft zitten. Dan is het een stuk veiliger om een bewezen ontwerp uit de kast te halen en daar een aantal aantrekkelijke opties op te bieden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 21:17 

Maar het gaat natuurlijk om de "speel" kwaliteit en of het nu merk A of Z is zou eigenlijk niets uit moeten maken. Als je maar de goede (of beste) toeter hebt voor de job die je moet doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur