trompet.nl > forum > Toon onderwerp - fysieke en psychosociale belasting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 20:25 
Moderator

Tsja, als het niet serieus bedoeld is heb ik me in ieder geval lekker beet laten nemen :oops: en heeft Hendrik Jan zich blijkbaar gisteren als forum-lid aangemeld om deze grap te lanceren. :D
Vooralsnog ben ik bereid het serieus te nemen en handhaaf ik mijn vragen.
Deze vragen zijn wellicht een beetje kritisch omdat ik me altijd afvraag, bij zulke zaken,wie nu om zo'n convenant vraagt. Zijn het de individuele leden van de orkesten die bij de CNO zijn aangesloten dan zal ik dat vanzelfsprekend respecteren. Maar als commissies van overkoepelende organen weer allerlei regeltjes aan het verzinnen zijn vraag ik me af of daar in dit toch al door regelgeving verstikkende land (zie nu weer de loonstrookjes) behoefte aan is. Ik zie het al gebeuren als we straks terugkomen van een concert en oom agent vraagt ons om even te blazen, dat hij dat dan letterlijk bedoelt teneinde naast het alcoholpromillage ook het ventieloliedamp-promillage te kunnen meten. Je dient dan ook een certificaat bij je te hebben dat deze olie tijdig bij een erkend bedrijf is ververst. (nou ja geeft wel weer een beetje werk aans Hans c.s.)
Maar nogmaals als het verzoek van onze collega-muziekanten is: geen probleem.
Als iemand het leuk vindt om wat onderzoekjes te doen: nou vooruit
maar nieuwe regels waar niemand op zit te wachten: liever niet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2006 17:55 
Moderator

Het is in ieder geval zeker geen geintje, tik maar eens in bij google:
"fysieke en psychosociale belasting bij musici" en je krijgt een schat aan informatie over de achtergronden en doelstellingen aangaande dit onderwerp, het gaat allemaal heel wat verder dan in eerste instantie (in ieder geval door mij) werd verondersteld. :?

Als amateur-muziekant leeft dit bij mij totaal niet, maar de beoordeling laat ik verder
graag aan de professionals onder ons over, tenslotte is het voor hen een baan en voor mij een hobby. :wink:
Als de profs hier behoefte aan hebben en dat hebben aangegeven dan zal men daar best wel goede redenen voor hebben, (of leeft het bij hen ook niet????) 8)
Ik hoop wel nog een keer antwoord op de vragen te krijgen die ik eerder over deze zaak op dit forum heb gesteld...............

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2006 18:56 

Ik twijfel er ook niet aan dat er bij musiceren een zekere fysieke en ook psychosociale belasting is.

Ik vind het alleen tot op het belachelijke dat iemand die zich blijkbaar met een dergelijke commissie bezig houdt (en dan toch ook enige kennis van het onderwerp zou moeten hebben), denkt dat ventielolie en metaalallergie van invloed kunnen zijn op de longcapaciteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2006 19:38 

L J schreef:
Ik twijfel er ook niet aan dat er bij musiceren een zekere fysieke en ook psychosociale belasting is.

Ik vind het alleen tot op het belachelijke dat iemand die zich blijkbaar met een dergelijke commissie bezig houdt (en dan toch ook enige kennis van het onderwerp zou moeten hebben), denkt dat ventielolie en metaalallergie van invloed kunnen zijn op de longcapaciteit.

ventiel olie en metaalallergie kwamen van mijn kant, en was geheel een brainstorm, mijnerzijds.

relax maar, kalmte kan je redden :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2006 12:04 

L J schreef:

Geloof me maar, het is geen grapje....HJ is een collega van me en zet zich al een tijdje in voor de werkomstandigheden en de evt. daaruit voortvloeiende klachten van musici. Neem bv. gehoorschade; is al jaren een probleem, maar er wordt eigenlijk de laatste 2 a 3 jaar een beetje serieus naar gekeken. Ik ken musici die hun werk nooit meer kunnen doen en dus de rest van hun carriere thuis kunnen gaan zitten door permanente gehoorbeschadiging...
En als je goed gelezen hebt, DENKT hij niet dat metaalallergie e.d. invloed heeft, maar is hij benieuwd OF het invloed heeft.
Zo'n convenant kan wel degelijk zin hebben. Het zijn geen regeltjes waar jij en ik straks aan gebonden zijn, maar richtlijnen die klachten misschien kunnen voorkomen waardoor musici gezond hun werk kunnen blijven doen. We hebben wel een CAO, maar die gaat niet zo diep op dit soort zaken in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2006 12:55 

Sandovalic schreef:
Mischien ook leuk om mee te nemen. Word de longinhoud groter door het trompet spelen? En hoe staat dat in verhouding met de schadelijke gevolgen.

Olaf

Bij biologie vorig jaar had ik een longinhoudpracticum.
De meesten uit mijn klas kwamen uit tussen 25- 40 (enkeling, met astma, op 20)
Ik kwam uit op 51.
Een zwemmer uit een andere klas kwam zelfs nog op 54.

Dit vind ik dan zeer opvallend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2006 13:59 

Trompettor schreef:
Sandovalic schreef:
Mischien ook leuk om mee te nemen. Word de longinhoud groter door het trompet spelen? En hoe staat dat in verhouding met de schadelijke gevolgen.

Olaf

Ik kwam uit op 51.

Met weke eenheden werden er gemeten(het zijn geen liters neem ik aan)? Lijkt het er dus op dat de longinhoud vergroot met het spelen van een blaasinstrument?

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2006 14:47 

Sandovalic schreef:
Trompettor schreef:
Sandovalic schreef:

Olaf

Ik kwam uit op 51.

Met weke eenheden werden er gemeten(het zijn geen liters neem ik aan)? Lijkt het er dus op dat de longinhoud vergroot met het spelen van een blaasinstrument?

Olaf

Zo'n practicum is op mijn middelbare school ook eens gedaan (niet door mij trouwens) en daar kwam een direct verband met de lengte uit. Is dat ook meegenomen? (dus dat de zwemmer en de trompetspeler niet toevallig ook het langst zijn?)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur