Berend Klompsma schreef:
Het is nu twee weken verder. Ik heb m'n beduimelde Arban-boeken maar weer eens uit de kast gehaald en flink wat basisoefeningen in het lagere register gedaan. Ik ben wat aan het stoeien geweest met m'n mondstukken;
Schilke 15B
Schilke 20
Manny Klein
Irvin R. Bush WXA Custom
Bruno Tilz 11/4EB
maar voorlopig blijf ik bij de laatste.
De klank die uit m'n toeter komt wordt steeds acceptabeler. De hoogte blijft nog wat klooien, als ik omhoog klim gaat gewoontegetrouw de achterkant van de tong omhoog maar komt dan in aanraking met het (kunst)gehemelte en dan verlies ik de toon, maar ik kan wel merken dat de bovenlip aan de nieuwe situatie begint te wennen en nu maar opbouwen, niet forceren, maar 18 maart ben ik erbij op het Bondsconcours Hoogezand, daar ga ik voor!!
Dat wisselen van mondstukken als je nog herstellende bent zou ik ook niet echt aanraden. Als ik jou was zou ik gewoon het mondstuk pakken wat je het beste bevalt (in dit geval dus de Tilz) en zorgen dat je daarop weer op je oude niveau terecht komt. Het wisselen van mondstuk kost namelijk ook wat aanpassing voor je embouchure, waardoor het herstel niet echt makkelijk en gelijkmatig kan optreden.
Als je weer op je oude niveau zit, kun je altijd nog overwegen om een ander mondstuk te pakken als dat je op dat moment beter ligt, maar dat zou ik voorlopig nog even uitstellen.
Succes ermee in ieder geval