trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kunstgebit en nu....?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Omleiding
BerichtGeplaatst: 12 feb 2006 23:28 

By the way, bij de weg, tussen haakjes,

Op het onderwerp instrumenten heb ik een vraag gesteld. Zou je daar ook even willen kijken??

Profiel  

Berichttitel: Goin' on
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 21:53 

Het is nu twee weken verder. Ik heb m'n beduimelde Arban-boeken maar weer eens uit de kast gehaald en flink wat basisoefeningen in het lagere register gedaan. Ik ben wat aan het stoeien geweest met m'n mondstukken;

Schilke 15B
Schilke 20
Manny Klein
Irvin R. Bush WXA Custom
Bruno Tilz 11/4EB

maar voorlopig blijf ik bij de laatste.
De klank die uit m'n toeter komt wordt steeds acceptabeler. De hoogte blijft nog wat klooien, als ik omhoog klim gaat gewoontegetrouw de achterkant van de tong omhoog maar komt dan in aanraking met het (kunst)gehemelte en dan verlies ik de toon, maar ik kan wel merken dat de bovenlip aan de nieuwe situatie begint te wennen en nu maar opbouwen, niet forceren, maar 18 maart ben ik erbij op het Bondsconcours Hoogezand, daar ga ik voor!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 22:15 

Ik denk dat je na een bepaalde periode wel helemaal weer zult functioneren.
En dat je arban maar er gewoon bij moet houden.
(En rensink er buiten :) )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 22:36 

Trompettor schreef:
Ik denk dat je na een bepaalde periode wel helemaal weer zult functioneren.
En dat je arban maar er gewoon bij moet houden.
(En rensink er buiten :) )

Ik denk dat ik je raad opvolg Trompettor. Heb jij overigens ervaring met de oefeningen van Loet van der Lee http://www.xs4all.nl/~loet/workshop.html ?
Ik ontdekte die site twee weken terug bij mijn zoektocht naar hulp i.v.m. het kunstgebit. Is dat wat voor een herstellend trompettist?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 23:06 

Berend Klompsma schreef:
Heb jij overigens ervaring met de oefeningen van Loet van der Lee http://www.xs4all.nl/~loet/workshop.html ?
Ik ontdekte die site twee weken terug bij mijn zoektocht naar hulp i.v.m. het kunstgebit. Is dat wat voor een herstellend trompettist?

Deze oefeningen zijn vooral bindingoefeningen. Varianten van oefeningen die je in vele boeken zal terugvinden. bv. Colin, Arban, .....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 07:07 

Stamp wordt hier ook benadrukt.
Ik denk dat het (als eerder vermeld) een kwestie is van tijd, en geduld!
2 bugelisten in mijn vereniging spelen al jaren met kunstgebit, lijkt me niks om je zorgen over te maken.

Gr. Thomas

Profiel  

Berichttitel: Re: Goin' on
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 14:13 

Berend Klompsma schreef:
Het is nu twee weken verder. Ik heb m'n beduimelde Arban-boeken maar weer eens uit de kast gehaald en flink wat basisoefeningen in het lagere register gedaan. Ik ben wat aan het stoeien geweest met m'n mondstukken;

Schilke 15B
Schilke 20
Manny Klein
Irvin R. Bush WXA Custom
Bruno Tilz 11/4EB

maar voorlopig blijf ik bij de laatste.
De klank die uit m'n toeter komt wordt steeds acceptabeler. De hoogte blijft nog wat klooien, als ik omhoog klim gaat gewoontegetrouw de achterkant van de tong omhoog maar komt dan in aanraking met het (kunst)gehemelte en dan verlies ik de toon, maar ik kan wel merken dat de bovenlip aan de nieuwe situatie begint te wennen en nu maar opbouwen, niet forceren, maar 18 maart ben ik erbij op het Bondsconcours Hoogezand, daar ga ik voor!!

Dat wisselen van mondstukken als je nog herstellende bent zou ik ook niet echt aanraden. Als ik jou was zou ik gewoon het mondstuk pakken wat je het beste bevalt (in dit geval dus de Tilz) en zorgen dat je daarop weer op je oude niveau terecht komt. Het wisselen van mondstuk kost namelijk ook wat aanpassing voor je embouchure, waardoor het herstel niet echt makkelijk en gelijkmatig kan optreden.
Als je weer op je oude niveau zit, kun je altijd nog overwegen om een ander mondstuk te pakken als dat je op dat moment beter ligt, maar dat zou ik voorlopig nog even uitstellen.
Succes ermee in ieder geval :D

Profiel  

Berichttitel: Re: Goin' on
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 22:51 

mi trompeta schreef:

Dat wisselen van mondstukken als je nog herstellende bent zou ik ook niet echt aanraden. Als ik jou was zou ik gewoon het mondstuk pakken wat je het beste bevalt (in dit geval dus de Tilz) en zorgen dat je daarop weer op je oude niveau terecht komt. Het wisselen van mondstuk kost namelijk ook wat aanpassing voor je embouchure, waardoor het herstel niet echt makkelijk en gelijkmatig kan optreden.
Als je weer op je oude niveau zit, kun je altijd nog overwegen om een ander mondstuk te pakken als dat je op dat moment beter ligt, maar dat zou ik voorlopig nog even uitstellen.
Succes ermee in ieder geval :D

Ik was er inmiddels al achter gekomen dat wisselen van mondstukken niet echt helpt, eerder andersom.
Alhoewel ik het allerliefst nog m'n eigen gebit zou hebben, is het vreemd genoeg een "interessante" ervaring die ik nu beleef. Ik merk dat ik de tonen veel lichter kan aanspreken en staccatissimo gaat ook veel beter dan voorheen. Ik voel dat het goed gaat komen, "in due time" zoals de Engelsen zeggen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur