trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Te weinig draagkracht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 18:04 

Je zegt je ademhaling op orde te hebben, maar hoe weet je dat? Ik ben in de afgelopen weken weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Ik was in de veronderstelling dat mijn ademhaling goed was, maar nu ik er weer eens aktief mee aan de slag ga, merk ik hoeveel een beetje extra aandacht vooor de ademhaling positieve invloed heeft op alle aspecten van het trompetspel. Jouw gebrek aan draagkracht heeft met gebrek aan projectie te maken (als het al niet hetzelfde is) en daarvoor is een goede ademhaling onontbeerlijk.

Ik zou als ik jou was niet wisselen van mondstuk of trompet, maar gewoon heel hard aan je ademhaling werken! Hiervoor zijn diverse methodes voorhanden, zoals de ASA methode van Quincke en het erg leuke boek van de Tastee Bros.

Succes.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 16:49 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Je zegt je ademhaling op orde te hebben, maar hoe weet je dat? Ik ben in de afgelopen weken weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Ik was in de veronderstelling dat mijn ademhaling goed was, maar nu ik er weer eens aktief mee aan de slag ga, merk ik hoeveel een beetje extra aandacht vooor de ademhaling positieve invloed heeft op alle aspecten van het trompetspel. Jouw gebrek aan draagkracht heeft met gebrek aan projectie te maken (als het al niet hetzelfde is) en daarvoor is een goede ademhaling onontbeerlijk.

Ik zou als ik jou was niet wisselen van mondstuk of trompet, maar gewoon heel hard aan je ademhaling werken! Hiervoor zijn diverse methodes voorhanden, zoals de ASA methode van Quincke en het erg leuke boek van de Tastee Bros.

Succes.

Misschien is projectie inderdaad een beter woord; en inderdaad, ademhaling blijft een punt van aandacht. In het heetst van de strijd, als je al met allemaal andere trompetzaken bezig bent, dan wil de aandacht voor de juiste ademhaling wel eens verslappen, misschien is dat dan ook weer de reden dat ik dan snel verkramp en dus ook snel kapotspeel.
Ik blijf er in ieder geval mee bezig!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 21:18 

een goeie manier om je projectie te verbeteren is om door je trompet heen te spelen in plaats van erin.. vaak hoor je mensen die niet verder spelen dan hun beker.. je moet een punt verderop nemen en daar naartoe spelen .. dat hielp bij mij meteen in ieder geval..
mijn geluid is na 1/2 jaar conservatorium echt al 10 keer beter... vind ik dan zelf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2006 04:27 

cees schreef:
een goeie manier om je projectie te verbeteren is om door je trompet heen te spelen in plaats van erin

Dat vind ik een hele goeie, omdat ik (tijdelijk) ver van huis zit heb ik mij volledig op de ademhaling gestort. En ik ervaar precies wat jij zegt, het er 'doorheen' spelen zorgt voor een goed geluid dat lekker draagt en zonder drukken en persen tot stand komt (en dat is bij mij anders geweest :!:)

Daarnaast heb ik van mijn leraar altijd te horen gekregen dat het geheim van bijv. Frits Damrow (afgezien dat hij natuurlijk een sterk embouchure heeft) is dat hij elke ademhaling opnieuw perfect onder controle heeft ongeacht wat (hoog/laag/hard/zacht/snel enz.)

Toen ik Frits een halfjaar geleden in recital hoorde wist ik ook meteen wat hij hiermee bedoelde...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2006 11:51 

Projectie is het sleutel woord, In een workshop met Jan Oosthof kwam dit ook aanbod.
En sinds ik zijn tip ter harte heb genomen, krijg ik alleen maar te horen dat ik te hard speel, zelfs als de rest FF speelt, heb ik nog 3 F-jes over.

De tip was dat je als trompettist zijnde de lucht door je trompet heen moest blazen en die lucht projecteren op de muur achter in de zaal. Dit betekend niet hard blazen maar projecteren, ook al speel je PP.

De klank en de draagkracht verbeterd 110%. Dit wil overigens niet zeggen dat je jezelf altijd hoort spelen, dit ligt meestal aan de accoustiek van de locatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2006 21:33 

Kun je een tipje van de sluier oplichten ?????
Claude Gorden zegt bijv. : goed rechtopstaan etc etc. chest up etc....Wat raden deze methodes concreet aan ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2006 21:47 

Ben vandaag bij een logopedist geweest (kennis), die mij helpt met de ademhaling. Ik denk dat dit heel waardevol kan zijn. Iemand (ik weet de naam niet meer, vergeef me :P ) zei ooit: Trompetspelen bestaat voor 90% procent uit ademsteun.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur