Yamahaddatdangezegd schreef:
Je zegt je ademhaling op orde te hebben, maar hoe weet je dat? Ik ben in de afgelopen weken weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Ik was in de veronderstelling dat mijn ademhaling goed was, maar nu ik er weer eens aktief mee aan de slag ga, merk ik hoeveel een beetje extra aandacht vooor de ademhaling positieve invloed heeft op alle aspecten van het trompetspel. Jouw gebrek aan draagkracht heeft met gebrek aan projectie te maken (als het al niet hetzelfde is) en daarvoor is een goede ademhaling onontbeerlijk.
Ik zou als ik jou was niet wisselen van mondstuk of trompet, maar gewoon heel hard aan je ademhaling werken! Hiervoor zijn diverse methodes voorhanden, zoals de ASA methode van Quincke en het erg leuke boek van de Tastee Bros.
Succes.
Misschien is projectie inderdaad een beter woord; en inderdaad, ademhaling blijft een punt van aandacht. In het heetst van de strijd, als je al met allemaal andere trompetzaken bezig bent, dan wil de aandacht voor de juiste ademhaling wel eens verslappen, misschien is dat dan ook weer de reden dat ik dan snel verkramp en dus ook snel kapotspeel.
Ik blijf er in ieder geval mee bezig!