Allemaal heel betrekkelijk en tegelijkertijd heel moeilijk dit onderwerp...
Hans geeft aan dat de SM57 goed uit een test kwam. Voor zang is dit inderdaad een van de meest gebruikte microfoons, ik heb er zelf ook 2.... voor zang
Nee voor mij geen SM57 voor mijn toeter!!! Heb het meerdere malen geprobeert maar het klinkt gewoon niet. Daarintegen klinkt de microfoon van SD system bijzonder goed... Dit is de beste microfoon wat mij betreft (van de clips dan hé) Maar ook deze is naar 4 jaar mee gespeeld te hebben niet geschikt. Je gaat toch je vrijheid missen.... bijvoorbeeld je weet het door de zenuwen even niet meer.. probeer dan maar eens met een clip even zachtjes je partijtje te spelen.... en even uitzetten krijg je geheid ruzie met de geluidsman want je hoort namelijk een klein plopje als je em aan en uit zet, dus ik had dan ook de schakelaar eruit gesloopt!
Nu zijn dit natuurlijk mijn persoonlijke (en de geluidsman) ervaringen maar volgens mij kun je het beste een goede microfoon kopen bijvoorbeeld de RE20. of een ander model van deze kwaliteit.....
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/sid/!18121995/artnr/2707014
i.c.m. een plexiglas ervoor om je eigen geluid terug te krijgen. Je investeerd dan namelijk puur in iets wat belangrijk is namelijk dat je klank goed blijft en bovendien dat de microfoon het allemaal ook aan kan zonder te gaan vervormen want laten we nou eerlijk zijn de SM57 is gemaakt voor zang, kan er iemand op deze wereld zo hard zingen als wij kunnen spelen?
Monitoring is een leuke aanvulling maar daar zou ik niet te veel in gaan investeren, je hebt meer baat bij een stuk plexiglas i.c.m. een floormonitor maar dat hoef je toch niet zelf te kopen?
MvrGr
Bert.