trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vroeg spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 11:21 

Ik heb over het algemeen een probleem met opstarten. Ik speel elke dag wel, maar merk dat ik altijd even tijd nodig heb om te "acclimatiseren". Ik speel meestal het beste na een uur tot anderhalf uur geblazen te hebben. Dit betekend niet dat ik het eerste uur bagger klink hoor, maar voor mezelf blaast het na die tijd het lekkerst. Of dit een kwestie van opwarmen of embouchure is weet ik niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 11:29 

Makke schreef:
Ik heb over het algemeen een probleem met opstarten. Ik speel elke dag wel, maar merk dat ik altijd even tijd nodig heb om te "acclimatiseren". Ik speel meestal het beste na een uur tot anderhalf uur geblazen te hebben. Dit betekend niet dat ik het eerste uur bagger klink hoor, maar voor mezelf blaast het na die tijd het lekkerst. Of dit een kwestie van opwarmen of embouchure is weet ik niet.

Dat lijkt me toch meer tussen de oren te zitten. Een uur om op te warmen is wel extreem lang. Zelf zit ik er na een uur repeteren eigenlijk altijd helemaal doorheen.... :lol:

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 11:39 

Ik oefen in partjes, ik speel eerst goed warm ongeveer 10 minuutjes dan doe ik uit een boek een paar oefeningen voor ongeveer 15 minuutjes dan stop ik en ga ik na een half uurtje weer verder en dat doe ik op de zondag en de maandag ongeveer de halve dag want dan ben ik vrij.
Dinsdags speel ik 2 uurtjes met een quartetje. dat is meer lekker samen oefenen en spelen want dan motiveerd.
Woensdags speel ik vaak ongeveer 1,5 uur na m,n werk.
Donderdags oefenen met de band.
Vrijdags van 18.45 tot 22.30 repetitie met de fanfare en zaterdags doe ik eventjes wat of helemaal niks.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 12:24 

Sandovalic schreef:
Dat lijkt me toch meer tussen de oren te zitten. Een uur om op te warmen is wel extreem lang. Zelf zit ik er na een uur repeteren eigenlijk altijd helemaal doorheen.... :lol:

Olaf

Ik kan makkelijk 3 uur spelen. Ik heb een redelijk uithoudingsvermogen.

Het is ook niet zo dat het helemaal bagger is na het eerste uur, maar ik speel meestal na ongeveer een uur voor mijn gevoel het meest efficiënt. Repetities zijn in mijn beleving ook altijd zo om.

Ik weet dat er wel eens wordt beweerd dat je beter niet kan oefenen voor een optreden, dat doe ik dus meestal wel. Geen uren natuurlijk, maar een half uurtje blazen vlak voor een optreden hoort bij mijn manier van voorbereiding. Het ligt ook een beetje aan wat ik moet doen.

Maandag, dinsdag en donderdag speel ik thuis 2 a 3 keer een half uur met een korte pauze ertussen. Het eerste half uur is opwarmen, het tweede techniek en het derde zijn vaak partijen of solo's instuderen.

Woensdag heb ik tegenwoordig om de 2 weken 2,5 uur showrepetitie. Daarvoor blaas ik meestal thuis een half uurtje. Heb ik geen showrepetitie doe ik hetzelfde als op maandag.

Vrijdags heb ik 2 uur repetitie, ook hiervoor speel ik vaak even een half uurtje. Dit is thuis of tijdens een sectierepetitie.

Zaterdags heb ik bijna altijd een optreden. Zo niet blaas ik 's middags, afhankelijk van mijn verdere agenda, 3 a 4 keer een half uur, verspreid over de middag.

Zondag heb ik ook showrepetitie. Meestal duurt die 3 uur. Ook hiervoor blaas ik eventjes in.

Inspelen is meestal verdeeld in warmblazen met lange noten, één of twee technische oefeningen en meestal een solo oid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 18:18 

dan zou ik toch beginnen eens wat lipflexibiliteits oefeningen te gaan spelen
slurs enz.
zo ontzettend ondergewaardeerd bij amateurs!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 18:32 

cees schreef:
slurs enz.

Slurs oefen ik regelmatig uit Arban en Etudes van Duhem. Wellicht dat ik daar wat vaker aandacht aan moet besteden.

Ondergewaardeerd vind ik overdreven. Er kan wellicht meer aandacht aan worden besteed. Amateur ben ik ook geen fan van, hobbyist of enthousiasteling klinkt beter ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 18:57 

Makke schreef:
cees schreef:
slurs enz.

Slurs oefen ik regelmatig uit Arban en Etudes van Duhem. Wellicht dat ik daar wat vaker aandacht aan moet besteden.

Ondergewaardeerd vind ik overdreven. Er kan wellicht meer aandacht aan worden besteed. Amateur ben ik ook geen fan van, hobbyist of enthousiasteling klinkt beter ;)

ik snap wel wat je bedoelt. maar trompetspelen is voor mij ook een hobby (en dat kun je heus wel combineren, je beroep en je hobby) en ben eigenlijk ook nog niet een prof. maar wil er wel mijn beroep van maken. en een enthousiasteling ben ik al helemaal. maar ik wou meer de mensen die wel conservatorium doen of hebben gedaan en de mensen die echt puur alleen voor de lol spelen onderschijden. als je vaker speelt (elke dag 5 tot 6 uur met muziekmaken bezig bent) dan kom je erachter dat je chops flexibel moet zijn. en dat je dit kunt doen door slurs enz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 20:04 

ruben schreef:
De deur staat open.....en maak je geen zorgen over je niveau (als ik erbij MAG spelen zal het voor jou zeker geen probleem zijn) :wink:

Ja Ruben, maar dan moet er wel tegen ge-ouwe hoer (of hoe zegt ge dat juist) kunnen, maar nu dat gij tijdelijk in de V.S. zit is het al een stuk minder en één week is het al v eel beter als de andere week (als ge snapt wat ik bedoen :D :wink: ).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur