Ik vind zelf dat ik muzikant ben, en ten 2e trompettist. Vandaar dat ik niet kick op onnodige uitspattingen op trompet zoals Arturo of Jon Faddis nog al eens laten horen. Ik zie mezelf in dienst van de muziek, vraagt de muziek (dus de componist) een een G3 of een C4, dan speel ik die. Ik zal praktisch nooit voor mijn plezier "lekker knallen" om mijn ego te strelen. De stukken die ik op de Trumpetparty heb gespeeld zijn dan voor mij ook de uitzonderigen op de regel. Daarnaast ben ik ook wel eens als highblower ingehuurd, maar ik zie dat niet als mijn verworvenheden. Het publiek vond het wel leuk geloof ik...
Als ik lead speel kick ik meer op een swingende band met goede arrangementen. Dat zet bij mij meer zoden aan de dijk dan die paar hoge noten.
Vandaar die quote "Play music not the trumpet". Maar die quote heeft voor mij nog een veel diepere betekenis, hij geeft namelijk precies weer zoals ik ook vindt dat je trompet moet leren spelen, namelijk dmv van muziek zoals Arnold Jacobs en Bill Adam propageren. Niet door fysiek getinte methodes zoals Caruso, Callet, BE of noem maar op. Maar die discussie laat ik verder voor wat het is.
En ik speel trompet omdat ik daar blijkbaar talent voor had, het is voor mij niet het mooiste instrument wat er bestaat. Dan denk ik eerder aan piano, maar daar heb ik geen aanleg voor. Maar ik kan van elk instrument genieten als het op een muzikale wijze bespeeld wordt en zou net zo lief trombone, klarinet of weet ik wat spelen. Een voordeel is soms dat een lead wat beter betaald wordt...
Maar je moet het niet zo hoog opnemen, ik had er niet voor niets een knipoog bij gezet. Als jij af en toe lekker wilt knallen, dan moet je dat lekker doen.