trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 14:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 01:13 

"Play music not the trumpet"

-Wayne Bergeron.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 07:09 

HJ schreef:
Een beetje trompettist is naast muzikant ook trompettist, tenminste ik wel. Het maakt mij in wezen niet zoveel uit wat ik speel, als ik maar speel. En als ik dan af en toe eens heerlijk tekeer kan gaan (die enkele keer dat me dat echt lukt zoals ik dat wil) dan voelt dat gewoon heel lekker. Dus ik ben gewoon enthousiast en meen wat ik zeg. Het is ook nooit goed.

Bert

Hier ben ik het wel mee eens. Ik sta ook altijd te popelen om te kunnen spelen, maakt niet uit wat. Misschien dat trompetisten wat gedrevener zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 08:09 

erikveldkamp schreef:

-Wayne Bergeron.

Jah, maar meneer Bergeron zoekt gewoon een excuus omdat hij zelf niet zo hoog kan. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 12:35 

erikveldkamp schreef:

-Wayne Bergeron.

Wat vind je zelf?

Of anders gezegd: jij maakt toch ook muziek op een TROMPET en niet op een dwarsfluit. Dat doe je toch omdat die trompet je een bepaalde kick geeft, omdat het geluid mooier is als alle andere instrumenten, omdat het een uitdaging is om iedere dag toch weer opnieuw te proberen een stapje verder te komen?

'Voor muziek alleen moet je geen trompet gaan spelen, want dan kom je bedrogen uit'
Bert Lochs 2006

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 13:25 

Ik vind zelf dat ik muzikant ben, en ten 2e trompettist. Vandaar dat ik niet kick op onnodige uitspattingen op trompet zoals Arturo of Jon Faddis nog al eens laten horen. Ik zie mezelf in dienst van de muziek, vraagt de muziek (dus de componist) een een G3 of een C4, dan speel ik die. Ik zal praktisch nooit voor mijn plezier "lekker knallen" om mijn ego te strelen. De stukken die ik op de Trumpetparty heb gespeeld zijn dan voor mij ook de uitzonderigen op de regel. Daarnaast ben ik ook wel eens als highblower ingehuurd, maar ik zie dat niet als mijn verworvenheden. Het publiek vond het wel leuk geloof ik...

Als ik lead speel kick ik meer op een swingende band met goede arrangementen. Dat zet bij mij meer zoden aan de dijk dan die paar hoge noten.

Vandaar die quote "Play music not the trumpet". Maar die quote heeft voor mij nog een veel diepere betekenis, hij geeft namelijk precies weer zoals ik ook vindt dat je trompet moet leren spelen, namelijk dmv van muziek zoals Arnold Jacobs en Bill Adam propageren. Niet door fysiek getinte methodes zoals Caruso, Callet, BE of noem maar op. Maar die discussie laat ik verder voor wat het is.

En ik speel trompet omdat ik daar blijkbaar talent voor had, het is voor mij niet het mooiste instrument wat er bestaat. Dan denk ik eerder aan piano, maar daar heb ik geen aanleg voor. Maar ik kan van elk instrument genieten als het op een muzikale wijze bespeeld wordt en zou net zo lief trombone, klarinet of weet ik wat spelen. Een voordeel is soms dat een lead wat beter betaald wordt... :wink:

Maar je moet het niet zo hoog opnemen, ik had er niet voor niets een knipoog bij gezet. Als jij af en toe lekker wilt knallen, dan moet je dat lekker doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 16:19 

Citaat:
onnodige uitspattingen op trompet zoals Arturo of Jon Faddis

Dat je hier geen kick van krijgt is goed mogelijk. Ieder mens zit gelukkig anders in elkaar.

Maar om het nou " onnodige uitspattingen" te noemen vind ik niet terrecht.
:?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 16:31 

De muzikale meerwaarde valt anders toch bij beide heren te betwijfelen. Maar goed dat is een 'smaak kwestie'.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 16:39 

Ik begrijp wel wat hij bedoelt, hoor!
zeker Arturo wil nogal eens de clown uithangen en erg smaakvol is het dan niet meer!
Ik heb een live cd van Irakere en daarop speelt hij zo'n beetje alles een oktaaf hoger dan de rest! Dat is een nummer leuk, maar als die CD ruim een uur duurt wordt je daar stapelgek van!
'Scream Machine' van James Morrison vind ik ook veel te veel van het goede, hoewel het natuurlijk knap is wat ze allemaal kunnen!

Maar ach, zo af en toe moet je jezelf even helemaal laten gaan als trompettist! Alleen zou ik daar wel de geschikte momenten voor kiezen!
Thuis of tegen het eind van een repetitie, maar zeker niet tijdens een concert als je niet zeker bent dat je die noten haalt!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur