trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 01:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 16:46 

erikveldkamp schreef:
Ik zal praktisch nooit voor mijn plezier "lekker knallen" om mijn ego te strelen.

Dat heb ik ook niet gezegd. Ik vind het gewoon voor mezelf lekker om te knallen. Op m'n kamer, in een band, omdat een publiek uit z'n dak gaat. Mijn ego heeft daar niks mee te maken.

Citaat:
En ik speel trompet omdat ik daar blijkbaar talent voor had, het is voor mij niet het mooiste instrument wat er bestaat. Dan denk ik eerder aan piano, maar daar heb ik geen aanleg voor. Maar ik kan van elk instrument genieten als het op een muzikale wijze bespeeld wordt en zou net zo lief trombone, klarinet of weet ik wat spelen.

OK, dan zitten we gewoon anders in elkaar. Ik wil echt muziek maken op een trompet. Ik heb in mijn jeugd van alles en nog wat geprobeerd, maar de kick van de trompet krijg ik nergens anders van. Ik kan nl. het trompetconcert van Haydn best op een piano spelen, maar dat vind ik nog niet half zo leuk als op mijn trompet, zelfs als dat minder muzikaal is.
Ik heb ook saxofoon, accordeon, piano, dwarsfluit, blokfluit, drums, klarinet en hoorn geprobeerd, maar niks vind ik mooier, uitdagender dan de trompet. Ik speel dus voor een deel ook echt trompet om de trompet. Ik zou echt niet tevreden zijn met een ander instrument. Het enige instrument dat in de buurt komt is de trombone en daar wil ik nog wel eens een poging toe wagen.

Citaat:
Maar je moet het niet zo hoog opnemen, ik had er niet voor niets een knipoog bij gezet. Als jij af en toe lekker wilt knallen, dan moet je dat lekker doen.

Waar het mij eigenlijk vooral om gaat is dat ik veel trompettisten hoor die eigenlijk behoorlijk verontschuldigend doen als ze het leuk vinden om eens te knallen of een oktaaf erbovenop willen zetten voor hun eigen kick. Dat het uiteindelijk om de muziek gaat hoeef je mij ook niet te vertellen, maar trompettisten die dit leuk vinden zijn nog niet gelijk amuzikaal. Het is een onderdeel van de trompet en als zodanig kan het juist ook een muzikaal doel dienen.
Dat ik er een beetje tegenin ga is vooral ook om te voorkomen dat mensen zich wat dat betreft inhouden, of het muzikale als excuus gebruiken voor hun falende techniek. Ik kan maar tot een G2 spelen, maar dat is beter als iemand die maar in de hoogte zit te gillen. In het beste geval kun je het allemaal, maar beperk je denken niet door de grens te aanvaarden en dan de highblower te verguizen omdat dit niet muzikaal zou zijn. Dit is een glazen plafond dat je als trompettist moet zien te doorbreken. Het zou best zo kunnen zijn dat je in een soort overgangsfase komt waarin lekker knetteren belangrijk is. Het helpt je over de drempel van bang zijn voor het hoge register, en met een beetje muzikaliteit in je donder kom je heus wel weer op aarde terug om ook dit weer muzikaal te gaan gebruiken. Mensen hoeven zich niet te schamen dat ze willen leren hoog te spelen. Het devies: leer eerst maar eens muzikaal spelen, en laat dat hoge register maar over aan de freaks', (ik zeg niet dat jij dit gezegd heb, Erik, begrijp me goed) vind ik niet altijd even geslaagd. Het kan mensen tegenhouden in hun ontwikkeling tot compleet trompettist. Ikzelf heb me daar te lang door laten beinvloeden.

Ik denk dat ik meer van de kant ben: leer eerst technisch goed trompetspelen, dan kun je alle muziek maken die je in je hebt. Ik denk dat jij het daar niet mee eens bent en precies andersom denkt: leer eerst maar muziek maken, dan komt de rest vanzelf. Zou kunnen, is mijn ervaring niet. Ik heb lang geworsteld om de muziek die in m'n kop zat (die had ik dus al lang) te kunnen spelen. Pas toen ik de technische mogelijkheden kreeg, kon ik spelen wat ik wilde spelen. Niet andersom.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 16:56 

h o t l i p s schreef:
[Maar om het nou " onnodige uitspattingen" te noemen vind ik niet terrecht.
:?

Dat kan, maar ik heb genoeg uitspattingen van de beide heren gehoord die niets met de muziek te maken hebben. Een C4 aan het eind van een klassiek stuk bijvoorbeeld door Arturo, of Faddis die bijna elke solo moet octaveren. Maar ik ken ook goede smaakvolle muziek van beide heren, daarom noemde ik het ook onnodige uitspattingen.

Maar over smaak valt niet te twisten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 17:13 

HJ schreef:
Waar het mij eigenlijk vooral om gaat is dat ik veel trompettisten hoor die eigenlijk behoorlijk verontschuldigend doen als ze het leuk vinden om eens te knallen of een oktaaf erbovenop willen zetten voor hun eigen kick. Dat het uiteindelijk om de muziek gaat hoeef je mij ook niet te vertellen, maar trompettisten die dit leuk vinden zijn nog niet gelijk amuzikaal. Het is een onderdeel van de trompet en als zodanig kan het juist ook een muzikaal doel dienen.

Dat zie ik dus duidelijk anders. Ik heb al te vaak amateurisch gedrag meegemaakt van trompettisten die over de lead heen proberen te kicksen, of maten weglaten om de slotnoot te kunnen octaveren, etc Ik ben zelfs met de big band van het conservatorium gestopt voor een jaar omdat er een paar van dit soort types naast me zaten. En zo kan ik nog talloze voorbeelden geven. Vandaar dat ik er wat anders tegenaan kijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 17:24 

erikveldkamp schreef:
Dat zie ik dus duidelijk anders. Ik heb al te vaak amateurisch gedrag meegemaakt van trompettisten die over de lead heen proberen te kicksen, of maten weglaten om de slotnoot te kunnen octaveren, etc.

Ik had het ook over een muzikaal doel dienen. Dit dient alleen een ego-doel, daaar ben ik het helemaal met je eens.

Citaat:
Vandaar dat ik er wat anders tegenaan kijk.

Wij kijken bijna overal anders tegenaan. Waarschijnlijk omdat ik heel lang heb zitten klungelen met verkeerde leraren en technieken, waardoor ik de muziek die ik in m'n hoofd had, maar half kon spelen. Ik hoef geen muziek te leren via de trompet. Ik wil die spelen op m'n trompet.
Ik denk dat jij veel eerder de muziek hebt kunnen maken die je ook in je hoofd had omdat je minder technische blokkades had.
Ik kon echt geen C2 meer spelen in het vierde jaar conservatorium. Dat is frustrerend als je begrijpt wat Freddie Hubbard speelt, en als dertienjarige Haydn al kon spelen. Het enige dat voor mij uiteindelijk nog telde , was mijn techniek weer op peil krijgen.En ik zie dit bij erg veel trompettisten. Helaas is het op dit instrument niet zo dat het een kwestie is van veel oefenen, dan komt het goed. ook als je de muziek in je hoofd hoort en die aals uitgangspunt neemt, hoeft het niet te lukken. Dat is mijn ervaring. Ik denk dat die van jou gewoon totaal anders is.

Ik denk ook dat wij totaal verschillende leerlingen aantrekken en kunnen helpen daardoor, en da's aleen maar goed. Dan is er wat te kiezen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 17:25 

Ikzelf heb er echt een hekel aan als mensen zich overdreven gaan uitsloven. Als je zin hebt om eens lekker te knallen, doe het dan gewoon thuis. Wat betreft repetities en concerten heb ik persoonlijk de instelling: speel gewoon wat er in je partij staat, en probeer dat zo goed mogelijk te doen. Daar ben je al genoeg energie aan kwijt.

Laatst bijgewerkt door Kerkradenaar1988 op 13 mei 2006 10:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 20:20 

Kerkradenaar1988 schreef:
Ikzelf heb er echt een hekel aan als mensen zich overdreven gaan uitsloven. Als je zin hebt om eens lekker te knallen, doe het dan gewoon thuis. Wat betreft repetities en concerten heb ik persoonlijk de instelling: speel gewoon wat er in je partij staat, en probeer dat zo god mogelijk te doen. Daar ben je al genoeg energie aan kwijt.

dit is het uitdagen van bepaalde forummers :P

maar je hebt in wezen gelijk met je stelling. Ware het niet dat sommige dingen, mits afgesproken best een beetje extra mogen hebben. De fine fleur. Zal ik maar zeggen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 21:55 

Ik vind dat je soms wel is ff flink mag uitpakken. Soms heb je dat gewoon ff nodig, ff je uitleven. En hoog spelen is vaak een goede uitlaatklep. Even een noot zo hard en hoog mogelijk raken. Dit kan je thuis doen. Maar zo af en toe is onder een reptitie kan het best wel eens. Ik speel ook wel eens een noot die niet geschreven staat, puur om me ff uit te kunnen leven. Maar tijdens belangrijke en/of moeizame repetities en concerten zal je het me nooit (meer) horen doen. Buiten dat je dan zeer scheve gezichten krijgt, helpt het je verder met niks.

Want ik heb zelf een tijd gehad dat ik bijna in elk stuk hoger dan geschreven zat te spelen, puur eigenlijk uit verveling. En om mijn gebrek aan techniek voor andere stukken een beetje te overschaduwen. Nu heb ik een leraar die ontiegelijk hamert op techniek qua snelheid etc. En ligt mijn prioriteit ergens anders. Dus nu is dat "opnoten" spelen er gelukkig (bijna)helemaal uit.

Sommige mensen kicken wel op hoog spelen. En doen het om hun imago omhoog te helpen. Nouja kwestie van mening zullen we dan maar zeggen.

Mensen zoals Faddis en Sandoval vinden het duidelijk erg leuk om te doen. En ik denk ook dat ze het het meeste voor hun zelf doen. En niet zo zeer voor de mensen die er naar luisteren. En dat is soms wel eens zonde.
Cat Anderson is ook zo'n ultieme highblower. Ik luister wel eens naar zijn opnames en denk nou dat is knap. En dat zal me nooit lukken. Maar na 10 minuten grijp ik echt naar me mp3 speler met de hoop dat de stop knop het nog doet.

Hoog spelen; je waardeert het of je waardeert het niet. Je speelt het of je vind het niet nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2006 10:35 

camel schreef:
Kerkradenaar1988 schreef:
Ikzelf heb er echt een hekel aan als mensen zich overdreven gaan uitsloven. Als je zin hebt om eens lekker te knallen, doe het dan gewoon thuis. Wat betreft repetities en concerten heb ik persoonlijk de instelling: speel gewoon wat er in je partij staat, en probeer dat zo god mogelijk te doen. Daar ben je al genoeg energie aan kwijt.

dit is het uitdagen van bepaalde forummers :P

maar je hebt in wezen gelijk met je stelling. Ware het niet dat sommige dingen, mits afgesproken best een beetje extra mogen hebben. De fine fleur. Zal ik maar zeggen

Je hebt gelijk, dankje (ook Diederik) :lol: Is veranderd.

En natuurlijk mag het soms iets extra's hebben, dat is alleen maar goed. Maar dan wel echt alleen op de momenten dat het geoorloofd is en het niet ten koste gaat van de rest van je spel (lees: stukken overslaan om op het eind de hoge Q te knallen).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur