erikveldkamp schreef:
Ik zal praktisch nooit voor mijn plezier "lekker knallen" om mijn ego te strelen.
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik vind het gewoon voor mezelf lekker om te knallen. Op m'n kamer, in een band, omdat een publiek uit z'n dak gaat. Mijn ego heeft daar niks mee te maken.
Citaat:
En ik speel trompet omdat ik daar blijkbaar talent voor had, het is voor mij niet het mooiste instrument wat er bestaat. Dan denk ik eerder aan piano, maar daar heb ik geen aanleg voor. Maar ik kan van elk instrument genieten als het op een muzikale wijze bespeeld wordt en zou net zo lief trombone, klarinet of weet ik wat spelen.
OK, dan zitten we gewoon anders in elkaar. Ik wil echt muziek maken op een
trompet. Ik heb in mijn jeugd van alles en nog wat geprobeerd, maar de kick van de trompet krijg ik nergens anders van. Ik kan nl. het trompetconcert van Haydn best op een piano spelen, maar dat vind ik nog niet half zo leuk als op mijn trompet, zelfs als dat minder muzikaal is.
Ik heb ook saxofoon, accordeon, piano, dwarsfluit, blokfluit, drums, klarinet en hoorn geprobeerd, maar niks vind ik mooier, uitdagender dan de trompet. Ik speel dus voor een deel ook echt trompet om de trompet. Ik zou echt niet tevreden zijn met een ander instrument. Het enige instrument dat in de buurt komt is de trombone en daar wil ik nog wel eens een poging toe wagen.
Citaat:
Maar je moet het niet zo hoog opnemen, ik had er niet voor niets een knipoog bij gezet. Als jij af en toe lekker wilt knallen, dan moet je dat lekker doen.
Waar het mij eigenlijk vooral om gaat is dat ik veel trompettisten hoor die eigenlijk behoorlijk verontschuldigend doen als ze het leuk vinden om eens te knallen of een oktaaf erbovenop willen zetten voor hun eigen kick. Dat het uiteindelijk om de muziek gaat hoeef je mij ook niet te vertellen, maar trompettisten die dit leuk vinden zijn nog niet gelijk amuzikaal. Het is een onderdeel van de trompet en als zodanig kan het juist ook een muzikaal doel dienen.
Dat ik er een beetje tegenin ga is vooral ook om te voorkomen dat mensen zich wat dat betreft inhouden, of het muzikale als excuus gebruiken voor hun falende techniek. Ik kan maar tot een G2 spelen, maar dat is beter als iemand die maar in de hoogte zit te gillen. In het beste geval kun je het allemaal, maar beperk je denken niet door de grens te aanvaarden en dan de highblower te verguizen omdat dit niet muzikaal zou zijn. Dit is een glazen plafond dat je als trompettist moet zien te doorbreken. Het zou best zo kunnen zijn dat je in een soort overgangsfase komt waarin lekker knetteren belangrijk is. Het helpt je over de drempel van bang zijn voor het hoge register, en met een beetje muzikaliteit in je donder kom je heus wel weer op aarde terug om ook dit weer muzikaal te gaan gebruiken. Mensen hoeven zich niet te schamen dat ze willen leren hoog te spelen. Het devies: leer eerst maar eens muzikaal spelen, en laat dat hoge register maar over aan de freaks', (ik zeg niet dat jij dit gezegd heb, Erik, begrijp me goed) vind ik niet altijd even geslaagd. Het kan mensen tegenhouden in hun ontwikkeling tot compleet trompettist. Ikzelf heb me daar te lang door laten beinvloeden.
Ik denk dat ik meer van de kant ben: leer eerst technisch goed trompetspelen, dan kun je alle muziek maken die je in je hebt. Ik denk dat jij het daar niet mee eens bent en precies andersom denkt: leer eerst maar muziek maken, dan komt de rest vanzelf. Zou kunnen, is mijn ervaring niet. Ik heb lang geworsteld om de muziek die in m'n kop zat (die had ik dus al lang) te kunnen spelen. Pas toen ik de technische mogelijkheden kreeg, kon ik spelen wat ik wilde spelen. Niet andersom.
Bert