nielsmarchal schreef:
De spijker op z'n kop of niet.....Het hele idee is dus dat je thuis dus wel je riedeltje studeerd FB en niet zoals jij verwacht dat de "slechtere" speler alleen op de repetitie z'n riedeltje speelt.
Ik denk dat je hier iets niet helemaal begrijpt. Ik
verwacht niet dat "slechtere" spelers thuis niet studeren, ik merk alleen
dat ze thuis niet studeren (vooral bij orkesten in lagere afdelingen). Nogmaals: als ik dit soort gedrag bij een orkest observeer en de dirigent heeft hier vrede mee, trek ik mijn conclusies (zit ik dus bij het verkeerde orkest).
nielsmarchal schreef:
Ik speel zelf soms es-trompet/piccolo of 1e trompet en soms speel ik dus ook wel eens 3e.
Wisselen tussen 1e (es/piccolo) en 3e trompet is wel een enorme aanslag op je embouchure!
Rik Baars schreef:
Mijn ervaring: als je de stoelen binnen een sectie zelf goed verdeeld, zal je niet gauw een dirigent horen klagen over wie wat moet spelen. Dat hoeft niet altijd een vaste verdeling te zijn: je kan per concert rouleren, of per stuk: hangt af of je van stoel wil/moet wisselen, want dat stoort (mij) enorm tijdens een concert.
Uitgaand van gelijkwaardige spelers: mee eens, maar wat als een "mindere" speler een 1e partij krijgt en jij als betere speler een 4e partij. De mindere speler bakt er vervolgens niets van, waar jij je weer rot aan zit te ergeren....
Waarom zou je trouwens van stoel moeten wisselen?
Moet de 1e partij beslist altijd rechts zitten?