trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spelen van 1e Trompetpartijen van HaFaBra muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2003 14:16 

Rik Baars schreef:
mi trompeta schreef:
Ik vind het wel leuk enzo, maar om zomaar zonder backup en terwijl je eigenlijk nog maar een half jaar 'trompet-ervaring' hebt, vind ik niet zo geweldig. Ik gun die andere man trouwens ook van harte al die kleine solo'tjes.

Dit is nog wel erg "bugeldenken" hoor. :mrgreen:

Ik vind het wel leuk enzo, hoor, dat de mensen daar en de dirigent mij waarderen, maar ik vind het zo sneu voor die andere man (waar ik trouwens al een duobaan mee had) dat opeens al zijn hoge (en vaak leuke(re)) partijen wegvallen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2003 14:41 

Wat ik nog effe wil zeggen is dat je nog zo goed een 1e partij kan spelen maar als een 2e partij en 3e partij waardeloos worden ingevuld... ja dan is het lastig om je 1e partij goed te spelen. Wat dat betreft:

*** HULDE AAN ALLE PARTIJEN BENEDEN DE 1E ***

Zij maken (samen met de eerste) de muziek van een stuk.
Kortom er wordt soms te neerbuigend gedaan over een tweede en verder partij door degene die ze speelt vind ik...

Jan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2003 15:47 

bartjefrit schreef:
Concurrentiestrijd in een sectie is nergens goed voor. Als je een goede vriendschap hebt kun je ook veel beter samenspelen; en dan is het ook veel makkelijker om een keer van partij te wisselen zonder daar eerst bij wijze van spreken een wetsvoorstel voor te moeten doen. Muziek maak je in een hafabra tenslotte samen!!

AMEN

Zie hier een heel beknopt standpunt die iedereen zou moeten handhaven! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2003 18:51 

maar als ik eerlijk moet zijn dan moet er toch wel een beetje concurrentiie zijn. Die houdt je scherp en op niveau... Dat is mijn ervaring althans

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2003 08:40 

nielsmarchal schreef:
De spijker op z'n kop of niet.....Het hele idee is dus dat je thuis dus wel je riedeltje studeerd FB en niet zoals jij verwacht dat de "slechtere" speler alleen op de repetitie z'n riedeltje speelt.

Ik denk dat je hier iets niet helemaal begrijpt. Ik verwacht niet dat "slechtere" spelers thuis niet studeren, ik merk alleen dat ze thuis niet studeren (vooral bij orkesten in lagere afdelingen). Nogmaals: als ik dit soort gedrag bij een orkest observeer en de dirigent heeft hier vrede mee, trek ik mijn conclusies (zit ik dus bij het verkeerde orkest).

nielsmarchal schreef:
Ik speel zelf soms es-trompet/piccolo of 1e trompet en soms speel ik dus ook wel eens 3e. :wink:

Wisselen tussen 1e (es/piccolo) en 3e trompet is wel een enorme aanslag op je embouchure!

Rik Baars schreef:
Mijn ervaring: als je de stoelen binnen een sectie zelf goed verdeeld, zal je niet gauw een dirigent horen klagen over wie wat moet spelen. Dat hoeft niet altijd een vaste verdeling te zijn: je kan per concert rouleren, of per stuk: hangt af of je van stoel wil/moet wisselen, want dat stoort (mij) enorm tijdens een concert.

Uitgaand van gelijkwaardige spelers: mee eens, maar wat als een "mindere" speler een 1e partij krijgt en jij als betere speler een 4e partij. De mindere speler bakt er vervolgens niets van, waar jij je weer rot aan zit te ergeren....
Waarom zou je trouwens van stoel moeten wisselen? Moet de 1e partij beslist altijd rechts zitten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2003 09:38 

Rik Baars schreef:
Mijn ervaring: als je de stoelen binnen een sectie zelf goed verdeeld, zal je niet gauw een dirigent horen klagen over wie wat moet spelen. Dat hoeft niet altijd een vaste verdeling te zijn: je kan per concert rouleren, of per stuk: hangt af of je van stoel wil/moet wisselen, want dat stoort (mij) enorm tijdens een concert.

fb schreef:
Uitgaand van gelijkwaardige spelers: mee eens, maar wat als een "mindere" speler een 1e partij krijgt en jij als betere speler een 4e partij. De mindere speler bakt er vervolgens niets van, waar jij je weer rot aan zit te ergeren....
Waarom zou je trouwens van stoel moeten wisselen? Moet de 1e partij beslist altijd rechts zitten?

Als een wat "mindere" speler de eerste partij blaast, moet je er natuurlijk wel vanuit gaan dat hij er wat van bakt, maar misschien niet zo goed als de beste: voor sommige spelers is het enorm motiverend om ook eens de melodie ("het liedje") te mogen spelen, en dat is ook wat waard. In een amateurorkest geldt niet altijd alleen maar het korte termijn muzikaal resultaat: mensen komen ook voor hun plezier spelen. Bij topamateurs/profs is dat natuurlijk een ander verhaal. (Die spelen hopelijk wel voor hun plezier, maar de eisen zullen anders gesteld worden..... :) )

voor mij hoef je niet letterlijk van stoel te wisselen (als ik 1e speel, zit ik het liefst in het midden, met de sectie om me heen!) maar er zijn mensen die erg aan de standaard opstelling vasthouden: heb je zo'n dirigent (meestal toch de zwaarste stem in het kapittel), dan zou ik niet tussen de stukken door van stoel gaan wisselen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2003 15:19 

He FB, speelde jij op dat concours niet ook Es-bugel?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2003 15:56 

mi trompeta schreef:
He FB, speelde jij op dat concours niet ook Es-bugel?

Yep. Zocht jij trouwens niet de 1e trompetpartij van LOTR? Ik ga in april met de Hoogeveense Harmonie de volledige LOTR uitvoeren en heb de eer 3e trompet te mogen spelen. Afgezien van de vele rusten valt die partij me hier en daar nog behoorlijk tegen (de 1e partij is nog wel te volgen als je meeluistert met de cd, maar de 3e partij is errug moeilijk te volgen, ook wat betreft intonatie).
Met een ander orkest (afd. uitm) gaan we het verkorte arrangement binnenkort uitvoeren. Ik heb de partij nog niet gezien, dus ik ben benieuwd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur