trompet.nl > forum > Toon onderwerp - aanzetten hoge noten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: aanzetten hoge noten
BerichtGeplaatst: 31 mei 2006 20:00 

Ik speel reeds zo'n 25 jaar trompet en eigenlijk gaat alles prima behalve behalve de aanzetten op hoge noten. (Heb ik al 25 jaar last mee) Lipbindingen zijn helemaal geen probleem van pedaalnoten tot G3. Hoge noten ( boven C3 ) zijn ook geen probleem zolang ik ze gebonden kan spelen. Aanzetten tot G2 zijn zeer zuiver.
Van het moment dat ik met aanzetten begin boven G2 lijkt het of alles dicht slaat. Ofwel krijg ik er geen lucht door en als ik meer ontspannen probeer aan te zetten zit ik te laag.
Indien de noot er wel uit komt is het meestal een onzuivere aanzet (eerst lucht, dan toon)
Als ik een C3 er niet uit krijg en ik probeer dan vanuit de laagte omhoog te binden dan klinkt die C3 weer zeer open en goed.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn er welke oefeningen zijn aan te raden voor dit probleem. Veel staccato oefeningen lijken het probleem te verergeren omdat mijn embouchure dan verkrampt.

Mondstukken: Shilke 15A4a (lead) en 15C4 (klassiek)
Voelen stukken beter aan dan mijn vroegere Bach mondstuk 1.5C
(Op mijn bach mondstukken was het nog veel erger)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2006 20:09 

Ik zou veel staccato-oefeningen spelen. Hiervan wordt je aanzet toch beter meen ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2006 21:33 

jazzy schreef:
Ik zou veel staccato-oefeningen spelen. Hiervan wordt je aanzet toch beter meen ik.

jean schreef:
Wat kan hiervan de oorzaak zijn er welke oefeningen zijn aan te raden voor dit probleem. Veel staccato oefeningen lijken het probleem te verergeren omdat mijn embouchure dan verkrampt.

Ik zou als ik jou was naar een (goeie) trompetleraar toestappen.
Die kan je misschien wel helder vertellen wat er is.

Profiel  

Berichttitel: Re: aanzetten hoge noten
BerichtGeplaatst: 01 jun 2006 07:26 

jean schreef:
Ik speel reeds zo'n 25 jaar trompet en eigenlijk gaat alles prima behalve behalve de aanzetten op hoge noten. (Heb ik al 25 jaar last mee) Lipbindingen zijn helemaal geen probleem van pedaalnoten tot G3. Hoge noten ( boven C3 ) zijn ook geen probleem zolang ik ze gebonden kan spelen. Aanzetten tot G2 zijn zeer zuiver.
Van het moment dat ik met aanzetten begin boven G2 lijkt het of alles dicht slaat. Ofwel krijg ik er geen lucht door en als ik meer ontspannen probeer aan te zetten zit ik te laag.
Indien de noot er wel uit komt is het meestal een onzuivere aanzet (eerst lucht, dan toon)
Als ik een C3 er niet uit krijg en ik probeer dan vanuit de laagte omhoog te binden dan klinkt die C3 weer zeer open en goed.

Mondstukken: Shilke 15A4a (lead) en 15C4 (klassiek)
Voelen stukken beter aan dan mijn vroegere Bach mondstuk 1.5C
(Op mijn bach mondstukken was het nog veel erger)

Ik ken dit probleem ook. Ik heb mijn docent ook wel 's de vraag gesteld "waarom heb ik moeite met het aanzetten van een Bes2 terwijl ik bindend tot een G3 of hoger kan spelen?" Hij zegt dat ik qua embouchure een heel comfortabel bereik tot F3 zou kunnen hebben; alleen komt het er met direct aanzetten (vaak) niet uit. Met lipbindingen wel. Zolang ik alles bind speel ik ook wel tot G3. Maar zo'n lipbinding kun je natuurlijk goed zien als een opstapje of trap naar de hoge noten.
Wat ik meekrijg van mijn docent is dat het waarschijnlijk ook wel een beetje tussen de oren zit. Vergelijkbaar met jou ligt bij mij ergens een grens na de A2. Als je het verschil hoort tussen mijn A en de daaropvolgende Bes... Waar ik aan moet werken is de intensiviteit van de aanzet. Je kunt een C3 niet aanzetten als een C2. Blijkbaar gaat die 'luie' aanzet van mij goed tot de A2 en daarna val ik door de mand. Dan werkt het blijkbaar niet meer. Benader die noten daarna 's anders, misschien werkt het bij jou ook. Uiteraard komt er ook nog een groot stuk lucht bij kijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2006 20:40 

Dit probleem komt vaak voort door een teveel aan spanning, vooral op je keel en tong. Als je die noten van onder uit kan voorbereiden, dan neem je de juiste (ont)spanning en keelopening mee van die noten,en je bouwt die langzaam op voor het hogere register, maar als je direct hoog moet aanzetten, dan verkramp je vaak. Het zit dus inderdaad voor een deel tussen je oren. Een oefening die eventueel wel kan werken : leer zuiver aan te zetten zonder je tong te gebruiken. De beginimpuls van je toon moet dan volledig van je luchtsteun komen, je begint je toon met een sterke aanzet vanuit je middenrif (een HA) ipv met je tong. Met deze oefening oefen je drie dingen :
-kracht vanuit het middenrif
-open en ontspannen keelholte
-geen spanning in je tong want je gebruikt 'm niet

Begin hiermee in het middenregister en bouw zo langzaam naar boven op.

Wat ook belangrijk is, bij elke noot maar zeker in het hoog register, is dat je de noot innerlijk hoort voordat je hem speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2006 20:47 

lucht.

na de aanzet, denk je niet meer aan de lucht, terwijl die er wel moet zijn. Dus heb je meer kans dat je een direct aangezette noot mist, of niet mooi kan afronden.

Blijf actief doorblazen.

zomaar een tip

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2006 15:13 

Keel open
Dikke tong naar voren
Noot van boven benaderen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2006 16:07 

Buiten alle technische zaken zoals ademsteun, correcte ademhaling, lip- en tongstand is er nog 1 zeer voorname factor die nog niet aan de orde geweest is.
Ook ik speel al heel wat jaren en ik ben er door ervaring achter gekomen dat een aanzet in de hoge registers slechts alleen tot een zuivere aanzet leidt wanneer je de te spelen noot ahw. hoort. Je moet dus de noot die je gaat spelen in gedachte hebben waardoor je hem automatisch correct intoneert. Zeker in de hoogte is dit van groot belang.
Als ik een vreemd muziekstuk prima-vista speel dan heb ik in de hoge apssages ook grote problemen om "ze te raken". Als het eenmaal bekend is dan gaat het een heel stuk gemakkelijker

In sommige gevallen leidt dit soort problemen tot een sneeuwbaleffect: De blazer mist zijn noot waardoor een orkest / korps daarover opmerkingen maakt. Blazer wordt daardoor zenuwachtig waardoor een volgende keer de noot nog moeilijker wordt. Wederom commentaar, etc, etc, etc. Zie het topic zenuwen!
In mijn ogen is concentratie hiervoor DE oplossing.Probeer de omgeving ahw. uit te schakelen, concentreer je op de noot en ga ervoor.
.

Succes.
Henry

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur