jean schreef:
Ik speel reeds zo'n 25 jaar trompet en eigenlijk gaat alles prima behalve behalve de aanzetten op hoge noten. (Heb ik al 25 jaar last mee) Lipbindingen zijn helemaal geen probleem van pedaalnoten tot G3. Hoge noten ( boven C3 ) zijn ook geen probleem zolang ik ze gebonden kan spelen. Aanzetten tot G2 zijn zeer zuiver.
Van het moment dat ik met aanzetten begin boven G2 lijkt het of alles dicht slaat. Ofwel krijg ik er geen lucht door en als ik meer ontspannen probeer aan te zetten zit ik te laag.
Indien de noot er wel uit komt is het meestal een onzuivere aanzet (eerst lucht, dan toon)
Als ik een C3 er niet uit krijg en ik probeer dan vanuit de laagte omhoog te binden dan klinkt die C3 weer zeer open en goed.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn er welke oefeningen zijn aan te raden voor dit probleem. Veel staccato oefeningen lijken het probleem te verergeren omdat mijn embouchure dan verkrampt.
Mondstukken: Shilke 15A4a (lead) en 15C4 (klassiek)
Voelen stukken beter aan dan mijn vroegere Bach mondstuk 1.5C
(Op mijn bach mondstukken was het nog veel erger)
Ik ken dit probleem ook. Ik heb mijn docent ook wel 's de vraag gesteld "waarom heb ik moeite met het aanzetten van een Bes2 terwijl ik bindend tot een G3 of hoger kan spelen?" Hij zegt dat ik qua embouchure een heel comfortabel bereik tot F3 zou kunnen hebben; alleen komt het er met direct aanzetten (vaak) niet uit. Met lipbindingen wel. Zolang ik alles bind speel ik ook wel tot G3. Maar zo'n lipbinding kun je natuurlijk goed zien als een opstapje of trap naar de hoge noten.
Wat ik meekrijg van mijn docent is dat het waarschijnlijk ook wel een beetje tussen de oren zit. Vergelijkbaar met jou ligt bij mij ergens een grens na de A2. Als je het verschil hoort tussen mijn A en de daaropvolgende Bes... Waar ik aan moet werken is de intensiviteit van de aanzet. Je kunt een C3 niet aanzetten als een C2. Blijkbaar gaat die 'luie' aanzet van mij goed tot de A2 en daarna val ik door de mand. Dan werkt het blijkbaar niet meer. Benader die noten daarna 's anders, misschien werkt het bij jou ook. Uiteraard komt er ook nog een groot stuk lucht bij kijken.