trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vroeg spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2006 20:04 

cees schreef:
ik snap wel wat je bedoelt. maar trompetspelen is voor mij ook een hobby (en dat kun je heus wel combineren, je beroep en je hobby) en ben eigenlijk ook nog niet een prof. maar wil er wel mijn beroep van maken. en een enthousiasteling ben ik al helemaal. maar ik wou meer de mensen die wel conservatorium doen of hebben gedaan en de mensen die echt puur alleen voor de lol spelen onderschijden. als je vaker speelt (elke dag 5 tot 6 uur met muziekmaken bezig bent) dan kom je erachter dat je chops flexibel moet zijn. en dat je dit kunt doen door slurs enz.

Ik begrijp wel dat je de scheiding wilt aanbrengen hoor.

Ik ben geen pro. Ik heb de ambities wel gehad en heb ook voorgespeeld op het conservatorium in Den Haag. Het probleem was eigenlijk dat ik wel de potentie had, maar te jong was. Dat merkte ik ook toen ik serieus aan het lessen was voor het voorspelen en dat eigenlijk niet trok als 16 jarige. Ik ben daar toen ook mee gestopt en ben voor de lol doorgegaan.

Inmiddels ben ik 25 en zie ik mijzelf als een fanatieke amateur. Ik heb veel over voor mijn hobby. Ik ben heel de dag met muziek bezig, maar heb niet de tijd om 6 uur op mijn trompet te blazen. Dit beperkt zich tot ongeveer 1 a 2 uur per dag. Ik ben er wel serieus mee bezig. De optredens lopen ook een beetje de pan uit, maar dat heb ik ervoor over. Mijn vriendin denkt daar overigens wel eens anders over :lol:

Mijn chops zijn voor een amateur in redelijke conditie, maar het duurt gewoon even tot ze opgewarmt zijn. Voor mij is dit overigens nog steeds geen probleem, zolang ik maar even inspeel voor een blaassessie. Ik zal eens slurs in mijn opwarming doen, wellicht dat dit me helpt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2006 18:58 

Er zijn zo ontzettend veel dingen nuttig, dat ik vaak niet eens meer krijg bijgehouden wat ik allemaal nog moet doen. Stamp, Clarke, slurs, tongslag, toonladders, lange tonen, mondstuk, buzzen, en dan nog natuurlijk etudes, eventueel harmonie-partijen...

Ik probeer gewoon gemiddeld een dik uur per dag geconcentreerd en nuttig bezig te zijn, dat is voor mij de enige rode draad ongeveer.

Profiel  

Berichttitel: herkenning
BerichtGeplaatst: 13 jul 2006 20:52 

Hoihoi,

idd, als je smorgens gaat spelen kan het zijn dat je lippen wat dikker/opgezwollen zijn.
Heb ik ook, maar als je een paar keer achter elkaar je lippen aanspant wordt dat minder. Je moet net doen of je een tissue tussen je lippen moet persen: gevolg: betere doorbloeding van je lippen en je spieren zijn ok weer allert ! (ook en tip voor de carnavalsliefhebber van smorgens vroeg tot savonds laat) Succes ermee!

Rene

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2006 12:40 

Ik ben ook een tijd bij en bigband geweest die op zaterdagochtend repeteert.
Niet alleen was mijn embouchure ALTIJD klote, mijn concentratie was ook nergens, ademsteun werkte niet en op tijd komen was ook een issue. Ik heb voor 12 uur gewoon niet voldoende energie voor trompet spelen. Ik speel er nu niet meer. Probleem opgelost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2006 14:51 

Op tijd gaan slapen op vrijdagaaf??? :wink: 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2006 20:22 

euphonic schreef:
Op tijd gaan slapen op vrijdagaaf??? :wink: 8)

En minder drinken. :P

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2006 08:46 

Oppassen jongens, met dit warm weer moeten we net meer drinken !!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2006 11:23 

captain schreef:
Oppassen jongens, met dit warm weer moeten we net meer drinken !!!

Ja water :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur