cees schreef:
ik snap wel wat je bedoelt. maar trompetspelen is voor mij ook een hobby (en dat kun je heus wel combineren, je beroep en je hobby) en ben eigenlijk ook nog niet een prof. maar wil er wel mijn beroep van maken. en een enthousiasteling ben ik al helemaal. maar ik wou meer de mensen die wel conservatorium doen of hebben gedaan en de mensen die echt puur alleen voor de lol spelen onderschijden. als je vaker speelt (elke dag 5 tot 6 uur met muziekmaken bezig bent) dan kom je erachter dat je chops flexibel moet zijn. en dat je dit kunt doen door slurs enz.
Ik begrijp wel dat je de scheiding wilt aanbrengen hoor.
Ik ben geen pro. Ik heb de ambities wel gehad en heb ook voorgespeeld op het conservatorium in Den Haag. Het probleem was eigenlijk dat ik wel de potentie had, maar te jong was. Dat merkte ik ook toen ik serieus aan het lessen was voor het voorspelen en dat eigenlijk niet trok als 16 jarige. Ik ben daar toen ook mee gestopt en ben voor de lol doorgegaan.
Inmiddels ben ik 25 en zie ik mijzelf als een fanatieke amateur. Ik heb veel over voor mijn hobby. Ik ben heel de dag met muziek bezig, maar heb niet de tijd om 6 uur op mijn trompet te blazen. Dit beperkt zich tot ongeveer 1 a 2 uur per dag. Ik ben er wel serieus mee bezig. De optredens lopen ook een beetje de pan uit, maar dat heb ik ervoor over. Mijn vriendin denkt daar overigens wel eens anders over
Mijn chops zijn voor een amateur in redelijke conditie, maar het duurt gewoon even tot ze opgewarmt zijn. Voor mij is dit overigens nog steeds geen probleem, zolang ik maar even inspeel voor een blaassessie. Ik zal eens slurs in mijn opwarming doen, wellicht dat dit me helpt.