Je leeftijd wil (helaas) niet direct iets zeggen over je ervaringen Thomas...
Vorig jaar (op mijn 17e) ben ik door een ongeluk mijn 2 voortanden kwijtgeraakt, met wortel en al. Ze konden niet direct teruggezet worden en daarom heeft de kaakchirurg mij aangeraden om implantaten te laten zetten. Dit is inderdaad een langdurend proces (we zijn nu bijna een jaar verder en over 2 weken is het als het goed is helemaal afgerond). Ik heb al die tijd een tijdelijke prothese gehad, die in mijn geval tussen de naastgelegen tanden is 'geplakt'. Natuurlijk was het in het begin wel wennen maar ik verzeker je, het went. Ik heb het hele jaar gewoon kunnen spelen, veel concerten gegeven, veel thuis gestudeerd, toegelaten op het conservatorium, op tournee geweest, etc. allemaal met een tijdelijke prothese.
Nu moet ik zeggen dat het bij mij nog niet zo extreem was als bij jou, omdat het bij mij slechts om 2 tanden ging en bij jou om alle boventanden en -kiezen. Ik heb wel ervaren dat tandartsen tegenwoordig érg veel kunnen. Daar kan ik ook nog wel op ingaan, maar dat doe ik niet, zoveel tijd heb ik niet
Ik heb nog geen ervaringen met de klikprothese (die ik ook ga krijgen) maar daar kom ik over een week of 3 op terug, als het goed is is deze dan geplaatst. Ik adviseer je om ook aan de kaakchirurg en de tandarts te vertellen dat je koperblazer bent, misschien kunnen ze dan (met name voor de tijdelijke prothese) een oplossing bedenken waardoor je kan blijven spelen.
Succes ermee!
Groeten Wilbert