trompet.nl > forum > Toon onderwerp - implantaten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: implantaten
BerichtGeplaatst: 17 aug 2006 12:49 

Mijn bovengebit verkeert in een deplorabele toestand en zal het niet lang meer maken.
Een kunstgebit is een optie en reeds uitvoerig op dit forum besproken.
Een kaakchirurg had als optie een stappenplan:

1. extractie van alle boventanden en kiezen en een tijdelijke prothese aanmeten
2. Na 3 maanden bot uit mijn bekkenkam transplanteren naar de bovenkaak
3. Na weer 3 maanden titanium elementen implanteren
4. Na weer 3 maanden een klikprothese op de implantaten aanbrengen

Ik vraag mij af of ik met een tijdelijke prothese nog welluidende klanken kan produceren en of een klikprothese aan te raden is. Zit volgens mij wel zo vast als een huis.
Ik zoek een koperblazer die een dergelijke behandeling ondergaan heeft en zijn/haar ervaringen aan mij wil mededelen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2006 15:17 
Misschien staat hier wat info. http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... kunstgebit

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2006 17:25 

Heb ik bestudeerd zoals blijkt uit de tweede regel:

Een kunstgebit is een optie enreeds uitvoerig op dit forum besproken..

Maar toch dank voor je reactie.[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2006 18:26 

Er zijn trompettisten die zeggen: "Air is everything"

Maar dat is natuurlijk onzin.
Na de hele behandeling zul je bijna opnieuw moeten leren spelen, hoe vervelend het ook is.
Met mijn 16 jaar heb ik op dat gebied niet echt veel ervaring.
Maar ik weet wel dat na elke grote tandartsbehandeling spelen niet fijn is, en lang niet aan je verwachtingen voldoet.

Zover ik weet zijn hier geen mensen met echt tandproblemen. Behalve die twee topics over kunstgebitten. Sla me niet dood als het wel zo is.

Je kunt ook op [url="www.trumpetherald.com/forum"]Trumpetherald[/url] terecht voor serieuze vragen met betrekking tot trompetspelen. Op dat grote Amerikaanse forum zitten sowieso meer mensen, en ik denk dat je daar sowieso een grotere kans hebt, mocht je engels op een goed peil zitten.

Groeten, Thomas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2006 10:31 
Rimke schreef:
Heb ik bestudeerd zoals blijkt uit de tweede regel:

Een kunstgebit is een optie enreeds uitvoerig op dit forum besproken..

Maar toch dank voor je reactie.

O Pardon! :oops: Heb ik over het hoofd gezien, excuus.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2006 15:06 

Je leeftijd wil (helaas) niet direct iets zeggen over je ervaringen Thomas...

Vorig jaar (op mijn 17e) ben ik door een ongeluk mijn 2 voortanden kwijtgeraakt, met wortel en al. Ze konden niet direct teruggezet worden en daarom heeft de kaakchirurg mij aangeraden om implantaten te laten zetten. Dit is inderdaad een langdurend proces (we zijn nu bijna een jaar verder en over 2 weken is het als het goed is helemaal afgerond). Ik heb al die tijd een tijdelijke prothese gehad, die in mijn geval tussen de naastgelegen tanden is 'geplakt'. Natuurlijk was het in het begin wel wennen maar ik verzeker je, het went. Ik heb het hele jaar gewoon kunnen spelen, veel concerten gegeven, veel thuis gestudeerd, toegelaten op het conservatorium, op tournee geweest, etc. allemaal met een tijdelijke prothese.

Nu moet ik zeggen dat het bij mij nog niet zo extreem was als bij jou, omdat het bij mij slechts om 2 tanden ging en bij jou om alle boventanden en -kiezen. Ik heb wel ervaren dat tandartsen tegenwoordig érg veel kunnen. Daar kan ik ook nog wel op ingaan, maar dat doe ik niet, zoveel tijd heb ik niet ;)

Ik heb nog geen ervaringen met de klikprothese (die ik ook ga krijgen) maar daar kom ik over een week of 3 op terug, als het goed is is deze dan geplaatst. Ik adviseer je om ook aan de kaakchirurg en de tandarts te vertellen dat je koperblazer bent, misschien kunnen ze dan (met name voor de tijdelijke prothese) een oplossing bedenken waardoor je kan blijven spelen.

Succes ermee!

Groeten Wilbert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2006 17:31 

Ik heb zelf nu al een aantal jaar implantaten op de 2e snijtand vanaf het midden, zowel aan de linker- als de rechterkant van het bovengebit.

Eerst zijn kiezen getrokken, vervolgens een jaar ofzo een slotjesbeugel gehad. Die snijtanden heb ik nooit gehad. Toen na de beugel genoeg plek was voor implantaten, heeft de kaakchirurg 'schroeven' ingebracht en later zijn er porceleinen tanden opgezet. Ik speel weer als vanouds. Zowel toen ik een beugel kreeg als toen ik een plaatje kreeg als toen de tanden erop geschroefd werd, moest ik weer 'van voren af aan' beginnen. Maar omdat je de nodige speelervaring hebt, ben je de techniek niet kwijt en kun je in een maandje weer op je oude niveau zitten. Dus ik denk niet dat je veel last zult ondervinden van deze metamorfose. Ik heb er in ieder geval geen spijt van!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur