trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 17:30 

Ronald Douven schreef:
en meestal maken die gasten die alleen hoog komen, in het lage register helemaal niets of bijna geen klank.

ik ken een aantal van die gasten, en wat jij nu over hen beweert, slaat als een löl op een drumstel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 17:40 

Ronald Douven schreef:
hoe kleiner hoe hoger en meestal maken die gasten die alleen hoog komen, in het lage register helemaal niets of bijna geen klank.

Andersom klopt het vaak wel.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 17:56 

erikveldkamp schreef:
Als je veel hoog moet spelen (zoals ik dagelijks doe) is het dus raadzaam een mondstuk te nemen met een wat ondiepere cup. Dat geluid past ook beter bij pop en big band muziek. Speel je veel klassiek dan is een mondstuk met een diepere cup raadzaam.

Het heeft niets te maken met zoals je in gedateerde boeken leest dat kleine mondstukken zogenaamde "cheating mouthpieces" zijn. Dat is onzin.

Hier kan ik me enkel 100% akkoord mee verklaren.

Het kiezen voor een groter mondstuk zal initieel je bereik vaak verkleinen, maar naarmate je het mondstuk meer gewend raakt, komt dat bereik terug.

Ik heb een aardig cv'tje aan mondstukken versleten en speel sinds iets meer dan een half jaar op een Bach 1CW (kwam van een 5C/5X). De eerste maanden was het een ongelijke strijd omdat ik op die 1CW in de hoogte totaal verkrampte. Nu blijkt dat mijn bereik op de 1CW hersteld is en bovendien mijn 'toon' meer in zich heeft.

Voor het lichtere werk merk ik dat ik niet hoef terug te grijpen naar extreem ondiepe modellen, maar met een iets ondieper mondstuk al een tocht verder kom. Bovendien is ook daar mijn uithouding vele malen verbeterd omdat ik, zoals Erik zegt, veel minder last heb van toeklappen,...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 18:00 

Moon schreef:
erikveldkamp schreef:
Als je veel hoog moet spelen (zoals ik dagelijks doe) is het dus raadzaam een mondstuk te nemen met een wat ondiepere cup. Dat geluid past ook beter bij pop en big band muziek. Speel je veel klassiek dan is een mondstuk met een diepere cup raadzaam.

Het heeft niets te maken met zoals je in gedateerde boeken leest dat kleine mondstukken zogenaamde "cheating mouthpieces" zijn. Dat is onzin.

Hier kan ik me enkel 100% akkoord mee verklaren.

Het kiezen voor een groter mondstuk zal initieel je bereik vaak verkleinen, maar naarmate je het mondstuk meer gewend raakt, komt dat bereik terug.

Ik heb een aardig cv'tje aan mondstukken versleten en speel sinds iets meer dan een half jaar op een Bach 1CW (kwam van een 5C/5X). De eerste maanden was het een ongelijke strijd omdat ik op die 1CW in de hoogte totaal verkrampte. Nu blijkt dat mijn bereik op de 1CW hersteld is en bovendien mijn 'toon' meer in zich heeft.

Voor het lichtere werk merk ik dat ik niet hoef terug te grijpen naar extreem ondiepe modellen, maar met een iets ondieper mondstuk al een tocht verder kom. Bovendien is ook daar mijn uithouding vele malen verbeterd omdat ik, zoals Erik zegt, veel minder last heb van toeklappen,...

1cw, kerel, hoe krijg je daar geluid uit?? zo'n dikke rand....

respect hoor 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 18:37 

Heel raar, maar in de tijd dat ik op relatief kleine mondstukken speelde (MMP Bobby Shew modelletjes enzo) kwam ik op een Bach 1CW juist heel gemakkelijk hoog, veel gemakkelijker als op bijvoorbeeld 3C of 1-1/2C. Ik vermoed dat de dikke rand daar iets mee te maken had... Maar buiten die gemakkelijke hoogte vond ik er niet zoveel aan, qua geluid en flexibiliteit.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2006 18:17 

camel schreef:
1cw, kerel, hoe krijg je daar geluid uit?? zo'n dikke rand....

respect hoor 8)

Speelde ervoor al op een dikke rand :-)

Speelde op een 5X en 1X :-)

Was echter op zoek naar een 'breder' mondstuk omdat ik voelde dat ik wat teveel lip had :-) Maar mondstuk mocht niet superdiep zijn zoals een cornet DW 2 bijvoorbeeld.

En ja Yamaha, dat zal aan de bouw van de mond liggen vermoed ik, want op mijn 3C, 5C, 5X bijvoorbeeld had ik meer hoogte. Voor mij is ie flexibel genoeg.

Bovendien hou ik niet van een scherpe rand op een mondstuk dus koos ik vroeger eerder voor de V vorm en recentelijk voor een iets dikkere rand. Heeft mijn trefzekerheid aardig verbeterd...

Iedere mond zijn mondstuk :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 20:46 

Na jarenlang oefenen en optreden is het me dan eindelijk gelukt, ik kan tot en met C3 spelen. Het klinkt nog wat iel boven de F3, maar het wordt steeds voller.

Nu is dit register een streven voor veel trompettisten en dat was het ook voor mij. Echter nu ik dit een beetje begin te beheersen blijkt het eigenlijk helemaal niet zo boeiend te zijn. Toen ik vandeweek voor het eerst naar een C3 had toegewerkt dacht ik echt het walhalla te hebben gehaald, maar achteraf gezien is het toch niet zo boeiend als ik had gedacht.

Min conclusie: leuk om te kunnen maar niet echt boeiend als je het eenmaal kunt. Je zal het toch zelden gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2006 08:09 

Makke schreef:
Na jarenlang oefenen en optreden is het me dan eindelijk gelukt, ik kan tot en met C3 spelen. Het klinkt nog wat iel boven de F3, maar het wordt steeds voller.

Hier gaat iets mis met de nummertjes, je bedoelt C3 en F2, of waarschijnlijker C4 en F3.?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur