erikveldkamp schreef:
Als je veel hoog moet spelen (zoals ik dagelijks doe) is het dus raadzaam een mondstuk te nemen met een wat ondiepere cup. Dat geluid past ook beter bij pop en big band muziek. Speel je veel klassiek dan is een mondstuk met een diepere cup raadzaam.
Het heeft niets te maken met zoals je in gedateerde boeken leest dat kleine mondstukken zogenaamde "cheating mouthpieces" zijn. Dat is onzin.
Hier kan ik me enkel 100% akkoord mee verklaren.
Het kiezen voor een groter mondstuk zal initieel je bereik vaak verkleinen, maar naarmate je het mondstuk meer gewend raakt, komt dat bereik terug.
Ik heb een aardig cv'tje aan mondstukken versleten en speel sinds iets meer dan een half jaar op een Bach 1CW (kwam van een 5C/5X). De eerste maanden was het een ongelijke strijd omdat ik op die 1CW in de hoogte totaal verkrampte. Nu blijkt dat mijn bereik op de 1CW hersteld is en bovendien mijn 'toon' meer in zich heeft.
Voor het lichtere werk merk ik dat ik niet hoef terug te grijpen naar extreem ondiepe modellen, maar met een iets ondieper mondstuk al een tocht verder kom. Bovendien is ook daar mijn uithouding vele malen verbeterd omdat ik, zoals Erik zegt, veel minder last heb van toeklappen,...