trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HvL
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 22:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 195 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Echt zo goed?
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 18:21 

Als ik op trompet.nl kijk naar het aantal verschillende trompetmerken dan tel ik er ruim 40. Als ik dit forum doorlees dan tel ik er voornamelijk 1, namelijk Hub van Laar. Uit pure belangstelling vroeg ik me af of dit nou echt een goed merk is. Heeft het mogelijk te maken met het feit dat de prijs van deze trompetten wat beter te betalen is dan de duurdere merken zoals een Straub, Eclipse Taylor of Schilke? Onlangs heb ik een redelijke poos op een B4 gespeeld, maar ik moet zeggen dat mijn vertrouwde King Silverflair uit 1975 voor mij persoonlijk niet minder scoort dan de B4 van Hub van Laar. Overigens niets ten nadele van de Hub van Laar trompetten (die er prachtig uit zien), maar ik vroeg het me gewoon af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 19:01 

erikveldkamp schreef:
Hoe ver heb je de stempomp uit op jouw oude trompet?

Meestal iets van 1 cm, en dan is het over het algemeen genomen zuiver.

erikveldkamp schreef:
Hub zou evt. de receiver iets groter kunnen maken, zodat het mondstuk er verder in gaat en de stemming omhoog. Maar ik zou hem eens bellen als na een paar weken wennen het nog steeds te laag is. Ik moest ook even wennen aan mijn B4 voordat ik wist hoever ik de stempomp uit moest doen.

Ja, misschien is dat wel een optie ja, ik hoorde ook al ergens dat ik eerst aan het instrument moest wennen, voor ik zuiver er op kon spelen, nou moet de stembuis nl. helemaal in en dan ben ik nog te laag.

Komt het niet door de nieuwigheid? En heeft iedeeen dit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 19:18 

Er zijn verschillende mogelijkheden waaraan het kan liggen. Ik kan niet zeggen of je erg aan de toeter moet wennen of niet. Als je het gevoel blijft behouden dat ie te laag is moet je Hub even bellen, dan kan ie er wat aan doen.

Ik had deze week een Eclipse MY waar ik geen stemmings problemen mee had, maar Wim Both (die hem uitgekozen had) vond hem te laag dus wordt ie nu aangepast. Iedereen is verschillend en sommige mondstukken zijn ook weer verschillend. Zelfs als ze van hetzelfde merk zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 20:03 

Zelf speel ik ook op een B4. Ik moet mijn stempomp ongeveer een 1/2 tot 1 cm uit schuiven.
Het wennen bij mijn B4 bestond uit het feit dat de noten makkelijker op hun plek zaten.

16C4 GP

Profiel  

Berichttitel: Re: Echt zo goed?
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 20:26 

Prins Bernhard schreef:
Als ik op trompet.nl kijk naar het aantal verschillende trompetmerken dan tel ik er ruim 40. Als ik dit forum doorlees dan tel ik er voornamelijk 1, namelijk Hub van Laar. Uit pure belangstelling vroeg ik me af of dit nou echt een goed merk is. Heeft het mogelijk te maken met het feit dat de prijs van deze trompetten wat beter te betalen is dan de duurdere merken zoals een Straub, Eclipse Taylor of Schilke? Onlangs heb ik een redelijke poos op een B4 gespeeld, maar ik moet zeggen dat mijn vertrouwde King Silverflair uit 1975 voor mij persoonlijk niet minder scoort dan de B4 van Hub van Laar. Overigens niets ten nadele van de Hub van Laar trompetten (die er prachtig uit zien), maar ik vroeg het me gewoon af.

Ik vind de trompetten van HVL ook erg goed, maar het is en blijft persoonlijk en ook ik vind mijn huidige trompetten niet onder doen voor HVL en ik speel er ook nog steeds op. Simpelweg omdat ik nog geen betere toeter ben tegen gekomen ( voor mij dan )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 20:51 

Er zijn meerdere goede toeters te koop. Maar zoals ik wel eens vaker gezegd heb is de prijs/kwaliteit verhouding erg hoog bij Hub. Ik vind de nieuwe Yamaha Artist serie bijvoorbeeld ook erg goed maar die kosten dus wel even 1000,- meer dan Hub's custom made instrumenten. Tel uit je winst.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 21:00 

Trompettor schreef:
Over de Van laar ->
Als ik speel op de oude trompet is niet elke noot even zuiver (gek, he?)
Maar op van laar is ALLES te laag. zelfs als ik hem helemaal in doe.
Waar heeft dit mee te maken ?

Ik zou direct contact gaan opnemen met Hub, dit is zowel voor jou als voor Hub het beste.
Hij is de enige die je kan helpen als er een echt probleem is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 21:13 

erikveldkamp schreef:
Ik wordt niet gek van mijn hobbies, dus ook niet van trompetten testen... :lol: Ik was laatst met Ruud Breuls en Wim Both 2 dagen naar Eclipse, dat was niet echt vervelend...

De verschillen tussen de merken onderling worden niet kleiner. Een Eclipse speelt totaal anders dan een Yamaha of van Laar. Een Taylor heeft niets met een Bach te maken qua speelgevoel. Wat je wel ziet is dat de topmerken die innoveren (Yamaha, Eclipse, van Laar,etc.) beter stemmende toeters maken dan bijv. Bach of toeters van vroeger. De nieuwe instrumenten zijn ook beter in evenwicht, dus een egaal gevoel van laag tot hoog. De noten klikken beter in de kern en het hoge register zwabbert minder.

En ja, ik speel altijd op mijn B4, ook als ik op nieuwe toeters speel. Ik moet ergens een ijkpunt hebben om mee te vergelijken. Zeker als je steeds in een andere zaal speelt met andere akoustische eigenschappen. Ik wissel dan vaak in een nummer of tussen 2 nummers om ze met elkaar te vergelijken. Dan weet ik redelijk goed wat er aan de hand is.

Wat gaf voor jou nou de doorslag om voor de B4 te kiezen. Wat maakt hem voor jou nou geschikter dan b.v. een B5 die erg populair is onder je collega leadspelers?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 195 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur