trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 11:25 

Wilhelmus schreef:
Zelfs nu het bewezen is dat het werkt?

Ik geloof niet dat ik ergens geschreven heb dat het niet zou kunnen "werken" of helpen op éen of andere manier. Bert en KO vinden ook dat ze er erg door geholpen zijn en er zijn nog veel meer voorbeelden (zie Trumpetherald). Dat wil echter niet zeggen dat ik het een slechte methode vind en vind dat er veel betere manieren zijn om het trompetspel en de muzikaliteit te ontwikkelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 15:40 

[quote]Ik geloof niet dat ik ergens geschreven heb dat het niet zou kunnen "werken" of helpen op éen of andere manier. Bert en KO vinden ook dat ze er erg door geholpen zijn en er zijn nog veel meer voorbeelden (zie Trumpetherald). Dat wil echter niet zeggen dat ik het een slechte methode vind en vind dat er veel betere manieren zijn om het trompetspel en de muzikaliteit te ontwikkelen.[/quote]

BE is niet gericht op het algehele trompetspel of muziekaliteit, maar op het op het verbeteren van de motoriek van het embouchure.
Als je je muziekaliteit en algehele trompetspel wil verbeteren dan heb je er niks aan als je je ALLEEN focust op BE, daar komt idd veel meer bij kijken. BE is lang niet allesomvattend.

Ik geloof best dat er betere methodes zijn, alleen, ik ken ze nog niet. Ik vraag me af welke methode's mij ook of beter had kunnen helpen bij het verbeteren van de motoriek van het embouchure. De BE is vrij uniek en ongebruikelijk (en daarom denk ik omstreden), maar heeft bij mij erg goed gewerkt, en werkt nog steeds goed. Het is ook een hele makkelijke methode.

Ik zou je graag de probleemsituatie van toen voorleggen, en ben benieuwd wat in jouw ogen de beste oplossing zou zijn geweest, alleen, dan raken we verder off-topic.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 16:06 

Wilhelmus schreef:
Ik zou je graag de probleemsituatie van toen voorleggen, en ben benieuwd wat in jouw ogen de beste oplossing zou zijn geweest, alleen, dan raken we verder off-topic.

Als je 1 naam moet noemen in de analyse van voetbal maar ook als voetbalgrootheid kom je al gauw uit bij Johan Cruijf, Arnold Jacobs was de Johan Cruijf van de muziekpedagogiek. Hij werd ook wel de leraar der leraren genoemd. Hij had ook geen methode maar wel een duidelijke visie hoe je je kunt ontwikkelen als trompettist. Hij wist zoveel van het menselijk lichaam, de psyche en de ademhaling dat zelfs medici hem raadpleegden. Dat zegt wat mij betreft veel over zijn status in de muziekpedagogiek. Daarnaats was hij 1 van de beste bastubaisten ter wereld en speelde in de beste kopergroep ter wereld (Chicago Symphonie Orchestra).

Wat betreft methodes, ik ben van geen enkele methode een voorstander. De meeste methodes zijn ook een slechte afspiegeling van de werkelijke lesmethode die auteur van het boek was. Zie Caruso of Gordon.

Mijn visie op de ontwikkeling is gestoeid op een mix van Arnold Jacobs en Bill Adam. Van beide is zeer veel info en links op mijn site te vinden. Ik kan je verzekeren als je je in hun pedagogiek verdiept dat je niet alleen veel duidelijk wordt voor de embouchure maar voor de totale ontwikkeling van jezelf. Boeken zoals "Psychocybernatics" of "The inner game of music" etc. zijn erg verhelderend wat dat betreft. Maar ik zou beginnen met het boek waar deze topic over gaat. Die laat niets aan duidelijkheid te wensen over. het is geen methode, maar meer een transcriptie van alle masterclasses die AJ heeft gegeven. Achter in het boek staan interviews met verschillende trompettisten die zijn collega's en leerlingen waren, zij zijn ook niet de minsten.

Maar zelfs als je dat boek niet leest kan googlen op Arnold Jacobs ook een hoop info opleveren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 18:35 

Citaat:
Koppig zijn ze

wie zit er nu al een aantal berichten lang BE te verdedigen terwijl het over iets heel anders gaat (Lasting Change)???

Citaat:
Lasting Change: nooit van gehoor

8O 8O

misschien eerst lezen en dan inhoudelijk een discussie :?: :?: :!:

Jammer dat veel onderwerpen (die het trompetspelen echt raken) op dit forum uitmonden in het over en weer gooien van argumenten omdat de ene partij niet weet of wil weten wat de andere bedoeld waardoor het eigenlijke onderwerp uit zicht raakt en niet meer aan bod komt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 21:24 

Theo, je hebt gelijk, deze topic zou inhoudelijk over Lasting Change gaan, kon het alleen niet laten de BE embouchure te verdedigen aangezien ik er veel profijt van heb (gehad), en anderen dat ook zouden kunnen hebben.

Ik zal me eens verdiepen in de lasting change en de door Erik genoemde namen, ik vraag me af of ik daar een oplossing in zou hebben gevonden op het moment dat een aantal dingen niet lukten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2007 01:25 

ik begrijp je gevoel/ervaring bij/met BE. Iedereen zal je ook aanraden vooral door te gaan met dingen die voor jou werken . . .

Ik vond het zelf een hele verassing dat er pas echt schot in mijn spelen kwam (dus niet in extreme register uitbreiding oid maar gewoon in muzikaal-technisch opzicht) door juist niet heel bewust allerlei (embouchure)spieren te gebruiken.

de ideen van Jacobs en zijn manier van lesgeven staan heel goed in het genoemde boek verwoord en het maakt niet uit met welk soort embouchure of methode je tot nu aan het werk bent geweest.

eigenlijk dus een perfect uitgangspunt voor uitwisseling van gedachten en ervaringen. vandaar dat ik het jammer vind dat dat hier niet gebeurt (op andere forums komt dit namelijk wel van de grond).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2007 02:28 

[quote]Ik vond het zelf een hele verassing dat er pas echt schot in mijn spelen kwam (dus niet in extreme register uitbreiding oid maar gewoon in muzikaal-technisch opzicht) door juist niet heel bewust allerlei (embouchure)spieren te gebruiken. [/quote]

Heb ik ook gedaan (en doe dat nog steeds), en gehoopt dat het van nature wel weer goed zou komen te staan.
Voordat ik met BE bezig ben gegaan is het me, zelfs onder begeleiding van mijn docent, niet gelukt.

[quote]eigenlijk dus een perfect uitgangspunt voor uitwisseling van gedachten en ervaringen. vandaar dat ik het jammer vind dat dat hier niet gebeurt (op andere forums komt dit namelijk wel van de grond).[/quote]

Begin ermee, zou ik zeggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2007 08:33 

Wilhelmus schreef:
en gehoopt dat het van nature wel weer goed zou komen te staan.

Ik weet niet waarom je de embouchure omgezet hebt, er moet dan wel iets drastisch fout hebben gezeten voordat je zo'n ingreep doet.

Over het algemeen is het zo (volgens Jacobs) dat je geen slechte gewoontes kunt afleren. Het brein heeft die slechte gewoontes voor altijd opgeslagen en die raak je niet meer kwijt. Hiermee bedoel ik het spiergeheugen van de embouchure om het maar zo te zeggen. De enige manier om nieuwe goede gewoontes aan te leren is door meer te oefenen op het nieuwe dan het oude te herhalen. Dat betekent dat het handigst is om geen repetities en concerten meer te doen in die periode maar alleen maar thuis oefenen op een iets veranderde aanzet. Als je de nieuwe spierbewegingen maar blijft herhalen dan slijten de oude gewoontes, ze worden minder belangrijk, ze gaan nooit weg. Door veel te blijven herhalen op het nieuwe zal dit op een gegeven moment de overhand krijgen.

De nieuwe gewoontes zou ik op de volgende manier aanleren. Probeer eerst te zoeken naar het mooiste geluid dat je kunt produceren op een g2. Let niet op het speelgevoel want dat voelt toch niet comfortabel aan. Probeer altijd te zoeken naar het beste geluid en blijf die mondstand herhalen, herhalen en nog eens herhalen door vanuit deze g2 langzaam het bereik weer op te bouwen. Een stapje omhoog een stapje omlaag op verschilende dynamiek. Na verloop van tijd (maanden waarschijnlijk) moet de nieuwe embouchure toch de overhand krijgen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur