Wilhelmus schreef:
Ik zou je graag de probleemsituatie van toen voorleggen, en ben benieuwd wat in jouw ogen de beste oplossing zou zijn geweest, alleen, dan raken we verder off-topic.
Als je 1 naam moet noemen in de analyse van voetbal maar ook als voetbalgrootheid kom je al gauw uit bij Johan Cruijf, Arnold Jacobs was de Johan Cruijf van de muziekpedagogiek. Hij werd ook wel de leraar der leraren genoemd. Hij had ook geen methode maar wel een duidelijke visie hoe je je kunt ontwikkelen als trompettist. Hij wist zoveel van het menselijk lichaam, de psyche en de ademhaling dat zelfs medici hem raadpleegden. Dat zegt wat mij betreft veel over zijn status in de muziekpedagogiek. Daarnaats was hij 1 van de beste bastubaisten ter wereld en speelde in de beste kopergroep ter wereld (Chicago Symphonie Orchestra).
Wat betreft methodes, ik ben van geen enkele methode een voorstander. De meeste methodes zijn ook een slechte afspiegeling van de werkelijke lesmethode die auteur van het boek was. Zie Caruso of Gordon.
Mijn visie op de ontwikkeling is gestoeid op een mix van Arnold Jacobs en Bill Adam. Van beide is zeer veel info en links op mijn site te vinden. Ik kan je verzekeren als je je in hun pedagogiek verdiept dat je niet alleen veel duidelijk wordt voor de embouchure maar voor de totale ontwikkeling van jezelf. Boeken zoals "Psychocybernatics" of "The inner game of music" etc. zijn erg verhelderend wat dat betreft. Maar ik zou beginnen met het boek waar deze topic over gaat. Die laat niets aan duidelijkheid te wensen over. het is geen methode, maar meer een transcriptie van alle masterclasses die AJ heeft gegeven. Achter in het boek staan interviews met verschillende trompettisten die zijn collega's en leerlingen waren, zij zijn ook niet de minsten.
Maar zelfs als je dat boek niet leest kan googlen op Arnold Jacobs ook een hoop info opleveren.